Когато се намираш във вътрешността на нещо, е много трудно да видиш неговата форма. Дори днес ние продължаваме да научаваме нови неща за формата на нашата галактика.

Каква е формата на Вселената? Това е още по-трудно да се определи. Но благодарение на наблюденията, направени през последните години, както и вследствие на космологичните модели и физиката, можем да предположим, че тя е плоска. Т.е. ако изпратим лъч фотони през тъмната бездна, той ще продължи да се движи в права линия.

Ново изследване обаче твърди друго. На базата на данни от 2018 г., събрани от сателита „Планк“ на Европейската космическа агенция, астрономи твърдят, че тя всъщност е извита и затворена. Досущ като надута сфера. Това означава, че изстреляните от нас фотони рано или късно ще се върнат обратно.

Според д-р Елеонира ди Валентино от Манчестърския университет, която е ръководела международния екип от астрономи, отговорен за откритието, всичко това ще ни принуди „Драстично да преосмислим сегашния космологичен модел.“

Едно от основните неща, които издават извитата форма на Вселената, е начинът, по който гравитацията извива траекторията на светлината – ефект, предречен от самия Айнщайн и наречен гравитационна леща. И тук не става дума за която и да е светлина, а за т.нар. реликтовото излъчване - електромагнитно лъчение, идващо от всички посоки на небесната сфера (със спектър на абсолютно черно тяло с температура ~2,725 К). Това лъчение ни дава информация за състоянието на младата Вселена, а самото му съществуване се счита за доказателство на теорията за Големия взрив.

Когато блокираме всички източници на светлина, космосът сияе – наистина бледо. Това е най-старата светлина във Вселената.

След като проучват по-внимателно данните от „Планк“, астрономите откриват, че реликтовото излъчване се поддава много по-силно на ефекта на гравитационната леща, отколкото би трябвало. Това е мистериозна аномалия, която тепърва ще бъде разплитана, но според екипа едно от потенциалните обяснения за нея е именно формата на Вселената.

„Една затворена Вселена би могла да даде физичното обяснение на този ефект“, коментират астрономите. Дали това наистина е така? Необходими са още изследвания, за да потвърдят тази хипотеза.

Източник: Nature Astronomy