Екип от астрономи от Университетския колеж в Лондон откриха водни молекули в атмосферата на сравнително близка до нас екзопланета – супер Земя, която е два пъти по-голяма като размер и с 8 пъти по-гигантска маса спрямо нас. Обектът се намира в обитаемата зона на своята звезда, което прави това откритие първото по рода си.

Планетата, известна като K2-12b, се намира на 110 светлинни години. Тя орбитира червено дждуже на всеки 33 дни и дори си има свой спътник – друга супер Земя, която обаче е твърде близо до звездата и вероятно е твърде гореща, за да поддържа живот. Що се отнася до атмосферата на K2-12b обаче, астрономите са категорични, че в нея присъстват ясно откроими следи от вода.

„Откриването на вода в потенциално обитаем свят, различен от Земята, е наистина вълнуващо – казва д-р Ангелос Циарас, водещият автор на проучването. – K2-18b не е Земя 2.0, тъй като е значително по-тежка и с по-различна атмосферна композиция. Тя обаче ни доближава по-близо до отговора на вечния въпрос „Уникална ли е Земята?“.

Екипът е тествал няколко модела за атмосферата на планетата - с водно съдържание, вариращо от 50 до 0.01 процента. За справка, стойността на Земята е между 0.01 и 4 процента. Някои от тези модели са имали облаци, други – не. Реалистично погледнато обаче K2-18b вероятно не е особено облачна, тъй като атмосферата ѝ е достатъчно прозрачна и водните емисии не се виждат.

Съществува въпросът и за естеството на тази супер Земя. Все още не разполагаме с технологията, която да ни позволи да заснемем планетата директно. Затова не можем да кажем категорично какво има на нея. Предвид факта обаче, че плътността ѝ е сходна с тази на Марс, повърхността най-вероятно е солидна.

Естествено, това, че в атмосферата има вода, не означава автоматично, че ще я открием и на повърхността. Екипът признава, че се нуждае от още данни, за да научи повече подробности за K2-18b.

"През следващите няколко десетилетия ще се натъкнем на още множество нови супер Земи. Това вероятно е първото откритие на една от множеството потенциално обитаеми планети. И не само защото супер Земи като K2-18b са най-често срещаните планети в галактиката, а поради факта, че червените джуджета (звезди, по-малки от нашето Слънце), са най-разпространените", добавя д-р Инго Уолдман, съавтор на проучването.

Източник: Nature Astronomy