Екип, ръководен от изследователи от космическия център „Годард“ на NASA в Грийнбелт в Мериленд, потвърди, че над повърхността на ледения спътник Европа на Юпитер са открити водни изпарения.

Тази новина е от съществено значение, тъй като малката космическа скала е една от основните цели на NASA при търсенето на извънземен живот.

„Въпреки че учените все още не са засекли директно течна вода, открихме нещо не по-малко важно – водни изпарения“, коментира главният ръководител на изследването Лукас Паганини от NASA.

Според научния труд, публикуван вчера в Nature Astronomy, екипът е открил достатъчно водни изпарения от Европа, които биха могли да напълнят басейн с олимпийски размери в рамките на минути.

На пръв поглед това може и да ви се струва много, но подобно количество е приблизително минимумът, който би могъл да бъде засечен от Земята.

От общо 17 наблюдения, направени от обсерваторията „У. М. Кек“ в Хавай, която използва спектограф, за да засича химичната композиция на атмосферата на други планети, като сканира инфрачервената светлина, която отделят или абсорбират, учените са засекли водни изпарения само в едно.

Дълги години учените подозираха, че на повърхността на Европа има водни изпарения и дори няколко наблюдения подкрепяха тази теория. Преди близо две десетилетия космическият апарат „Галилео“ на NASA откри доказателства за съществуването течност на повърхността на спътника, която е способна да провежда електричество. Впоследствие, през 2018 г., анализ на данните откри доказателства за наличието на масивни водни изпарения.