Данни на Европейската южна обсерватория (ESO) показват, че десетки милиарди скалисти планети, подобни на Земята, обикалят около т.нар. червени джуджета – най-разпространените звезди в нашата галактика.

Червените джуджета съставляват около 80% от звездите в Млечния път. В продължение 6 години учените са изследвали 102 от тях с помощта на спектрографа HARPS, инсталиран на 3,6-метровия телескоп в Чили.

40% от всички червени джуджета имат „свръхземи” (скалисти планети, по-големи от Земята и по-малки от газовите гиганти Юпитер и Сатурн), обикалящи в обитаемата зона, където температурата позволява наличието на вода в течно състояние. Това съобщава ръководителят на изследването Ксавие Бонфис от Обсерваторията на науките за Вселената в Гренобъл.

“Тъй като червените джуджета са толкова разпространени – в Млечния път има около 160 милиарда, – това ни води до смайващия резултат, че само в нашата галактика има десетки милиарди подобни планети”, заявява ученият, цитиран от PhysOrg.

Може би голяма част от тези планети не са годни за живот. Червените джуджета са по-хладни от Слънцето и обитаемите им зони се намират много по-близо до тях, отколкото Земята - до нашата звезда. Затова е доста вероятно тези планети да са подложени на силни рентгенови лъчения и ултравиолетова радиация.