Изучаването на Млечния път не е лесна задача – все пак ние се намираме именно в него. Астрономите обаче са находчиви и успяха да комбинират мощта на телескопа „Хъбъл“ и обсерваторията „Гая“, за да изчислят по възможно най-прецизния начин масата на нашата галактика.

Млечният път тежи приблизително 1,5 млн. соларни маси в радиус от 129 хил. светлинни години от галактическия център. Въобще не е било лесно да се направи това изчисление, но като цяло същото важи и за предишните. Галактиката не е съставена единствено от звезди и планети. В нея има и газ, и прах. Най-трудно обаче се изчислява тъмната материя, а именно тя съставлява по-голямата част от Млечния път.

„Ние просто не можем да я уловим пряко – коментира дор Лаура Уоткинс, ръководител на екипа от Европейската южна обсерватория. – Именно това прави изчисленията на масата на Млечния път несигурни. Не можеш да измериш прецизно това, което не виждаш.“

За да изчисли масата, екипът е прибягнал до помощта на кълбовидните звездни купове - струпване на звезди, които се въртят по орбита извън основното тяло на галактиката. Предвид факта, че се намират далече от галактическото ядро, те са отличен измерител на неговата маса.

„Колкото по-масивна е една галактика, толкова по-бързо се движат тези звездни купове под влиянието на гравитацията й – допълва съавторът на проучването Н. Вин Евънс от Кеймбриджкия университет. – Повечето предишни изчисления откриват скоростта, с която звездните купове се доближават или се отдалечават от Земята. Ние обаче определихме и страничните им движения. Благодарение на това може да се изчисли общата скорост и впоследствие – и галактическата маса.“