Знаем съвсем малко за атмосферата на Уран и Нептун. Наблюденията ни върху тези две планети доскоро бяха съвсем оскъдни заради ограничената мощ на телескопите. Днес обаче, благодарение на технологичния прогрес, астрономите вече започват да разбират какво точно се случва на повърхността им.

Учени са прекарали последната година в проучване на снимки, направени от телескопа „Хъбъл“, които показват образуването на голяма тъмна буря на Нептун. Екипът след атмосферата вече от няколко години. През 2015 г. забелязва светли облаци, съпътстващи две тъмни вихрушки. На фона на това изследователите предполагат, че най-големите тъмни бури водят началото си много по-навътре в планетата.

Това не е първото тъмно петно, забелязано на Нептун. До момента учените са открили шест. Нептун е посетен един-единствен път, когато космическият апарат „Вояджър 2“ преминава за кратко покрай него през 1989 г. По това време той прави множество снимки и улавя две тъмни бури, разнищващи атмосферата на тъмносинята планета. Изненадващото в случая е, че само пет години по-късно телескопът „Хъбъл“ не ги открива. Те са изчезнали.

„Това определено беше изненадващо – коментира д-р Ейм Саймън от NASA, водещата авторка на проучването. – Свикнали сме да наблюдаваме Голямото червено петно на Юпитер, което изглежда съществува вече повече от 100 години. За Уран и Нептун разполагаме с доста сокъдна информация.

Диаметърът на новата тъмна буря е сходен с Голямото тъмно петно, заснето от „Вояджър 2“ (т.е. малко по-голям от нашата собствена планета). Екипът е използвал компютърни модели, за да разбере как може да се образува подобна буря на планетата. Симулацията показва, че съществува връзка между бурите и светлите облаци. Т.е. колкото по-дълбока е бурята в атмосферата, толкова по-ярки са облаците.

Източник: Geophysical Research Letters