Астрономи откриха екзопланета, която обикаля около три звезди

03 август 2016 г., 09:14
788

Илюстрация: ESO

Космосът е необятен и в него има звездни системи със странни правилa – с гигантски планети или повече от едно слънце. Такъв е случаят с последното откритие: звездна система с една планета и три звезди.

Екип от астрономи от Университета на Аризона откриха водна екзопланета, обикаляща между три отделни слънца, която се намира на 320 светлинни години от нашата слънчева система.

Използвайки наземни телескопи, намиращи се в пустинята Атакама в Чили, астрономите търсят планети с невероятно големи орбити. И първото, на което се натъкват, е тази странна звездна система.

Изследването, публикувано в Science, нарича планетата HD 131399Ab. Разположена близо до съзвездието Скорпион и ярката звезда Антарес, планетата има орбита от 550 земни години. Тя е в пряка орбита около звезда, която е два пъти по-голяма от Слънцето.

Планетата и звездата споделят системата с две звезди, които се въртят една около друга. Едната е приблизително с размера на Слънцето, а другата – наполовина по-малка. Те правят пълно завъртане на всеки 35 хиляди земни години.

Планетата, четири пъти по-голяма от Юпитер, е сканирана с помощта на спектроскопия в близката инфрачервена област. Така е засечено наличието на значително количество вода и метан.

Въпреки че е една от най-студените планети, засечени директно, тя все пак е нагрята до повече от 500 градуса по Целзий, което не позволява на водата да бъде в течно състояние (очевидно няма как на нея да има живот, подобен на земния).

Тъй като е открита наскоро, все още не е известно какъв е призходът на тази уникална планета. Но има хипотези.

Първата е, че планетата се е формирала много по-близо до звездата, около която обикаля, но е била изтеглена от други сили.

Втората е, че звездата, около която обикаля, се е формирала около една от съседните звезди близнаци и по подобен начин е излетяла встрани и навлязла в нова орбита.

С това хипотезите за формирането на тази необичайна звездна система не се изчерпват.