Астрономи смятат, че са открили доказателство за съществуването на черна дупка с размера на Юпитер, която странства из Млечния път.

Те не са я наблюдавали директно – все пак това е пространство в космоса, от което нищо (дори светлината) не може да се измъкне. Въпреки това учените са отчели необичайно поведение около космически облак, който следят от известно време насам.

„Когато проверих данните от ALMA за първи път, се развълнувах от факта, че наблюдаваният газ показва очевидни орбитални движения. Това предполага, че в района съществува гигантски невидим обект“, коментира Шуня Такекава, астрофизик от Националната астрономическа обсерватория на Япония.

Според Space.com екипът е наблюдавал два космически облака с прякори Балон и Поток. Те се намират на 26 хил. светлинни години от центъра на Млечния път. Обикновено те се формират от газ, който се е сблъскал със свръхнова или друг космически облак. И в двата случая учените очакват облакът да се разшири или да остави зад себе си V-образен мотив, но не и да орбитира около една конкретна точка.

От движенията на газа учените достигат до заключенията, че обектът, който го привлича, е 30 000 пъти по-голям от масата на Слънцето – приблизително с размера на Юпитер. Съответно най-вероятното обяснение е, че става дума за черна дупка.

Черни дупки с подобни средни размери са сравнително рядък космически феномен. Повечето или са малки (относително казано) и са се образували след смъртта на звезда, или са гигантски.

Астрономите вярват, че съществуват още две потенциални черни дупки със среден размер, които се намират в близост до центъра на Млечния път. Засега обаче доказателствата за тази трета са все още спекулативни.

Цялото проучване може да прочетете в arXiv.