За повечето успели хора поставянето и преследването на амбициозни цели е добре познат процес. Решете какво искате да постигнете и направете целта „умна“, което ще рече – специфична, измерима, постижима, уместна и навременна.

Експертът в областта на иновациите Хал Грегерсен, изпълнителен директор на MIT Leadership Center и лектор по мениджмънт в Sloan School of Management на MIT, казва, че има по-добър начин за постигане на това, което искате: зарежете целите и съставете списък с интересни въпроси.

На пръв поглед идеята, че прост списък с въпрос може да замени целия процес на задаване на цели, не изглежда особено убедителна. В крайна сметка, целта представлява декларация на краен резултат, които искате да постигнете. Тя е конкретна и измерима.

В интервю с над 200 бизнес лидери, включено в неговата книга „Questions are the Answer: A Breakthrough Approach to Your Most Vexing Problems at Work and in Life“, Грегерсен казва, че преобразуването на декларациите във въпроси създава повече ангажираност и помага на хората да видят целите си в друга светлина.

„Основният извод е, че целите, които са представени под формата на въпрос, носят повече дивиденти от онези, които представляват декларации на желан краен резултат. Ние сме програмирани да решаваме проблеми – въпросите автоматично задействат тази ни черта“, казва добавя той.

Спрете да декларирате и започнете да задавате въпроси

Въпросите имат необичайната способност да отключват нови и положителни промени в нашето поведение и във всеки аспект на живота ни, казва Грегерсен. Той дава пример с компанията Patagonia, която наскоро представи мисията си с нов слоган: „Патагония е в бизнеса на спасяването на нашата планета“. Независимо от това каква позиция заемате в компанията, част от вашата работа е да може да трансформирате целта или мисията на организацията във въпрос – „Как може да спасим нашата планета?“. Въпросът веднага води до отговори, които са от ключово значение за успеха на мисията. Същевременно с това той води до нови и по-конкретни въпроси: „Как мога да го направя?“, „Колко бързо може да се случи?“, „Какви са пречките, пред които ще се изправим?“, „Как може да ги преодолеем?“. Тези въпроси помагат на всички в организацията да се абстрахират от повърхностните изказвания и да се фокусират върху истинските проблеми, които трябва да бъдат разрешени, казва Грегерсен.

За да може този подход към целеполагането обаче да бъде ефективен, трябва да иматефирмена култура, в която хората се чувстват свободни да споделят мнението си, без да бъдат осмивани и наказвани, да задават трудни въпроси и да дискутират техните отговори. Това позволява на хората да отделят внимание на въпроси, които служителите на други компании се страхуват да зададат.

Възползвайте се от въпросите

Грегерсен казва, че типът на работа, ориентиран към задаването на цели, е най-ефективен в малки групи – от два до четири души. Започнете с проблема, който искате да адресирате, или с целта, по която искате да постигнете прогрес. След това положете няколко основни правила, като например – задайте 15-20 въпроса, свързани с проблема, които да обсъдите, без да им давате отговори.

Вземете за пример компанията Salesforce. Преди повече от 20 години Марк Бениоф създава фирма, която да отговори на въпроса: „Как може да продаваме бизнес софтуер директно чрез интернет?“. Не забравяйте, че по това време облачните услуги не съществуваха. Ако не бе прекарал 15 години в продажби на софтуер и разговори с хиляди предприемачи и бизнес лидери, Бениоф никога нямаше да разбере къде греши и какво може да направи по добре.

„Един ден дойде момент, в които фундаменталната ни идея за нашия бизнес бе поставена под въпрос. След като разбрахме, че подхода ни е грешен, ние получихме мотивация, за да  направим нужните промени“, казва Бениоф. Днес Salesforce е една от най-големите компании за облачни услуги в света.

Какво обаче означава всичко това за вас като личност? Време е да започнете да задавате трудни въпроси за целите, които сте си поставили. Ако например искате да разберете как да започнете книгата, която искате да напишете, трябва да си зададете няколко въпроса от рода на:

Какво ми пречи да започна?

Как мога да отделя повече време за писане?

Има ли някакви трикове и стратегии, които могат да ми помогнат? Какви са Те?

След това, навлезте още по-надълбоко. Имате ли някакви страхове или друг тип пречки, които ви спират? Какво може да направите, за да ги преодолеете? Преглеждайте редовно въпросите си, за да видите до къде са ви довели техните отговори и какви нови питания произтичат от тях.

Работата на ръба на несигурността – в търсене на отговори и на по-добри въпроси, е значително по-ефективен начини за поставяне на цели от простите декларации на желани резултати. Правилните въпроси могат да ни помогнат да открием грешки в нашите идеи и разбирани и да ни дадат нужната енергия, за да ги коригираме.

Гуен Морън, съавтор на „The Complete Idiot's Guide to Business Plans“, за FastCompany.com

Мениджър Нюз