Възразявай, но с финес!

04 януари 2019 г., 17:07
368

Shutterstock

Съвременният корпоративен свят е едно значително по-приветливо място, в сравнение не толкова далечното минало. Дори най-младшите служители днес получават бонуси, ресурси и възможности, които бяха нечувани само 10 години по-рано.

Тези удобства със сигурност карат служителите да се чувстват ценени, но понякога те могат да прикрият факта, че в организациите все още съществува йерархична система, и че разликата между младшите служители и техните шефове продължава да е голяма. Ако искате да постигнете нещо значимо в кариерата си, трябва да знаете как да говорите с хората, които стоят по-високо от вас на професионалната стълбица.

Ако не показвате нужното уважение, което изисква комуникацията с вашия шеф, не трябва да се учудвате, че не получавате същите възможности за развитие като вашите колеги и сте подминавани при съставянето на екипите, работещи по най-важните проекти.

Това са четири правила, които трябва да спазвате, когато говорите с по-висшестоящ служител в компанията:

1. В никакъв случай не противоречете на шефа публично

Да противоречите на шефа в повечето случая не е особено добра идея, но ако наистина трябва да коригирате негова грешка, никога не го правете публично. Дори и да сте прав, влизането в подобна конфронтация не е полезно за никого.

Представете си следната ситуация: шефът ви е извикал вас и вашите колеги на среща, на която да бъде дискутиран следващият голям проект на фирмата. Още в само начало обаче той представя данни, които вие знаете, че са грешни. Ако се изправите и кажете: „Грешите“ цялата стая ще бъде залята гробовна тишина и напрежение което може да се разреже с нож. Дори един по-умерен израз от рода на „Всъщност, данните сочат …“ поставя шефа ви в лоша светлина и го кара да изглежда неинформиран и некомпетентен. Това ще нанеса дълготрайни щети върху вашите взаимоотношения, независимо от това дали сте прави.

В миналото самата аз поправих веднъж мой бивш шеф за някаква глупава шега, която той разказваше. Общият брой на разговорите, които двамата сме имали след този случай, може да се преброи на пръстите на едната ми ръка. Просто избягвайте да влизате в директна конфронтация с вашите началници. Те искат да запазят своята репутация, а вие не искате да загубите шанса си да изградите такава.

2. Ако ви се налага да коригирате шефа си, направете го по правилния начин

Ако имате някакво противоречие с позиция или изказване на вашия шеф и искате да му представите различна гледна точка, то най-добре се постарайте да го направите по правилния начин. Например, ако шефът ви каже, че сте закъснял с предаването на някакъв доклад, а вие същност не сте, най-добре е да кажете нещо от рода на: „Вярвам, че докладът беше предаден навреме“. Това обаче важи само за случаите, когато става въпрос за разговор на четири очи. Ако говорим за публична среща, то най-добре е да отложите цялата дискусия за по-късен етап.

Повечето лидери ценят обратната връзка от своите служители, но само когато тя е представен по уважителен начин. Освен това, избягвайте употребата на изрази като „Да, това е вярно, но...“. Дори и да изразявате определено съгласие с гледната точка на вашия шеф(показвайки по този начин уважение), думичката „но“ внася противоречие, което омаловажава уважителното обращение. По добре е да използвате фраза от рода на „Да, и …“, която ви помага да надградите върху казаното от вашия шеф.

Прочетете целия материал на сайта на Мениджър Нюз.

Коментари