Едно от нещата, които правят блестящите умове в Масачузетския технологичен институт – освен да проектират научнофантастични джаджи и да размишляват за естеството на Вселената – е да нотаризират годността на летателните апарати за федералното правителство. Така че когато Сабрина Пастерски влиза в кабинетите на кампуса една студена януарска сутрин, за да получи зелена светлина за самолета с един двигател, който е построила, това е нещо съвсем нормално. С изключение на това, че самолетната строителка е само на 14 и вече е летяла сама. „Не можех да повярвам“ – спомня си Пеги Ъдън, изпълнителен секретар в МИТ, „не само защото беше толкова малка, но и момиче.“

Да, живеем в 2017 г. и талантливите жени в МИТ вече не са особена рядкост – близо половината студенти в престижния институт днес са жени. Но в Пастерски има нещо, което кара Ъдън не просто да одобри самолета ѝ, а и да привлече вниманието на най-знаменитите професори в университета. Осем години по-късно, 22-годишната Сабрина Гонзалес Пастерски вече е завършила магистърската си степен в МИТ и подготвя доктурантура в Харвард, която привлича внимание на много учени в областта. Тя изследва едни от най-предизвикателните и сложни проблеми във физиката, така, както Алберт Айнщайн и Стивън Хокинг в началото на научната си кариера. Нейните изследвания се спускат в черните дупки, природата на гравитацията и пространствовремето. По-специално тя се фокусира върху усилията за по-добро разбиране на „квантовата гравитация“, която цели да обясни феномена на гравитацията в контекста на квантовата механика. Откритията в тази област биха променили драстично разбирането ни за функционирането на нашата вселена.

Тя е привлякла вниманието на някои от най-ярките умове на НАСА, а Джеф Безос, основател на Amazon.com и на космическата компания Blue Origin, предлага работа на Пастерски във всеки момент, в който е готова.

Но освен ако не сте върл фен на физиката, който е прочел научните ѝ статии върху различни подходи към разбирането на формата на пространството и гравитацията, може да не сте чували за Пастерски. Първо поколение кубино-американка, родена в предградията на Чикаго, тя не използва Facebook, LinkedIn или Instagram и дори няма смартфон. Това, което прави обаче, е да поддържа редовно семпъл уебсайт, наречан PhysicsGirl, който включва дълъг списък с нейните интереси, постижения и умения, сред които „откриване на елегантност в хаоса“.