Съзнанието може да се окаже страничен ефект на ентропията

20 октомври 2016 г., 10:06
2178

Copyright: AlexLMX / Shutterstock

Точно както и Вселената нашите мозъци може да се окажат ”програмирани” да увеличават максимално безредието, по подобие на принципа на ентропията, и нашето съзнание може да се окаже просто страничен ефект от това.

Борбата за разбиране на съзнанието, нашата способност да осъзнаваме себе си и средата си, продължава от хилядолетия. И въпреки, че съзнанието е ключов компонент от това да бъдеш човек, учените все още не разбират добре откъде идва и защо го имаме.

Но ново изследване на учени от Франция и Канада предлага нова хипотеза: съзнанието възниква естествено като резултат от дейността на нашите мозъци да максимизират тяхното информационно съдържание. С други думи, съзнанието може да се окаже страничен ефект от движението на нашите мозъци към състояние на ентропия.

Ентропията е термин, който описва развитието на една система от състояние на подреденост към състояние на неподреденост.

Екипът от учени от университета в Торонто и Парижкия университет Декарт са използвали вероятностната теория статистическа механика за да моделират мрежи от неврони в мозъците на девет души, включително седем, които са имали епилепсия.

Екипът е наблюдавал синхронизацията на невроните – дали осцилират във фаза един с друг, за да разберат дали мозъчните клетки са били свързани или не.

Те са анализирали два типа данни. Първо са сравнили моделите на свързване когато участниците са били будни и заспали.  А после са анализирали разликите между състояние на епилептичен пристъп и нормалното им състояние.

И в двата случая учените са видяли една и съща тенденция: мозъците на участниците са демонстрирали по-висока ентропия когато те са били в съзнателно състояние.

“Ние открихме удивително прост резултат: нормалните будни състояния се характеризират с най-големия възможен брой конфигурации на взаимодействия между мозъчните мрежи, който характеризират най-високите стойности на ентропия,” обясняват учените от екипа.

Това е дало на екипа основание да издигне хипотезата, че съзнанието може просто да се окаже “възникващо свойство” на една система, която се стреми да увеличи максимално обмена на информация.