Много вероятно е да не отделяте достатъчно време за почивка. Дори преди началото на пандемията, много хора прекарва цялото си ежедневие в офиса и не използваха полагащите им се дни за отпуск до последния възможен момент. Днес, когато повечето хора са принудени да работят от вкъщи, ситуацията се влоши още повече. Когато няма физическа преграда между професионалния и личния живот, за човек е по-трудно да забрави за работата и да се отдаде на истински релакс. Освен това, възможностите за ваканционни пътувания в условията на пандемия са ограничени, което кара много хора да използват почивните си дни без да напускат своя дом. Така те остават в същата среда, която досега са използвали за „хоум офис", което не позволява на съзнанието им да се откъсне от мислите за работа.

Тук е важно да отбележим, че отделянето на повече време за работа не означава непременно постигане на по-добри резултати. Дългата работа без почивка почти винаги се отразява негативно на продуктивността на човек. В даден момент всеки един от нас има нужда от почивка, независимо дали става въпрос за по-ранно приключване на работния ден или за вземане на една седмица отпуск. Ето няколко знака, по които може да познаете, че това време е настъпило и за вас.

1. Не спирате да си блъскате главата срещу страната

Много професионални позиции изискват от хората, които ги заемат, да разрешават проблеми, за които няма готови отговори. Всъщност, повечето проблеми, които имат лесни решения, вече са автоматизирани до такава степен, че човешката намеса е излишна. Това означава, че работата ви най-вероятно опира до намирането на решения на нови решения на различни проблеми.

Щом сте успели да запазите работата си, то може да заключим, че вие се справяте сравнително добре с тази си задача. Със сигурност обаче ви се е случвало да се изправите пред проблем, който не можете да разрешите, колкото и време, енергия и усилия да влагате в това. В тези случаи съществува изкушението да продължите да си блъскате главата срещу стената с надеждата, че все някога тя ще се пропука.

Много често обаче този подход е изключително вреден, като обикновено той се характеризира с повтарянето на едни и същи решения, които са се доказали като неработещи, до безкрайност. Ако искате да намерите ново решение, то първо трябва да се оттеглите от проблема. Най-добрият подход е да си дадете време за почивка и размисъл, след което да се впуснете отново в работа със свежи сили и нова перспектива.

2. Не можете да се отърсите от неуспехите

Една от големите ползи на почивката е, че тя ви помага да станете по-устойчиви.  Дори за най-успешните хора прогреса в работата често е под формата на две стъпки напред и една назад. Ключът към успеха е в предотвратяването на ситуация, при която тези стъпки назад са толкова тежки, че могат да унищожат всичкият постигнат напредък.

Има два начина да разберете дали ви липсва устойчивост. Единият е чрез емоционалната реакция, с която посрещате лошите новини в работата. Вземете за пример следната ситуация: Шефът ви казва, че работата ви по даден проект не е достатъчно добра и че трябва да започнете отначало. Нормалната реакция в такъв момент е да почувствате разочарование и раздразнение, последвани от примирение и започване на работа за постигането на желания резултат. Понякога обаче тази негативна обратна връзка може да унищожи напълно мотивацията ви за работа. Това е добър знак, че имате нужда от почивка -  време, за да възстановите психическата си устойчивост, която ви помага да преодолявате критиките и да си вършите работата.

Другият знак за липса на устойчивост идва от работата ви с останалите. Дори най-добрите ви колеги могат понякога да ви дразнят. Случва се да ви занимават с незначителни въпроси, с които само ви губят времето, или да казват нещо, което може да ви обиди, дори и това да е била целта им. В най-добрите си дни вие им отговаряте с усмивка и се питате на ум какво се случва с тях, за да се държат по този начин. В други случаи обаче отвръщате с хаплив коментар или пасивно-агресивен намек. Проблемът тук е, че вие създавате конфликт, който съвсем лесно сте можели да избегнете. Деескалацията на напрежението винаги е по-ефективната стратегия. Ако усещате, че сте особено раздразнителни и че не можете да игнорирате необмислените изказвания на вашите колеги, то е време да си вземете почивка.

3. Прекарвате твърде много „работно време“ в правене на нещата, които не са част вашата работа

Факта, че сте седнали пред монитора и че работното ви време тече не означава, че в действителност вършите работа. Има много начини човек да изглежда зает, без всъщност да постига напредък по задачите, върху които работи. Може да сърфирате в интернет, да почиствате електронната си поща или да подреждате папки на компютъра си. За вашите колеги може да изглежда, че сте потънали в работа, но в действителност вие не правите нищо особено  продуктивно. Аз наричам това „фалшива работа“.

Отделянето на малко време за „фалшива работа“ може да бъде полезно, тъй като умът ни има нужда от моменти за отдих от истинската работа. Ако обаче не сте си взимали почивка от дълго време ще усетите, че тези моменти стават все по продължителни и чести (особено ако ви се е наложило да работите до късно няколко поредни седмици).

Проблемът с фалшивата работа е, че колкото по-дълго време продължава, толкова по-малък е релаксиращият и ефект. Освен това, в края на деня вие имате чувството, че сте работили много, а всъщност не сте отметнали нито една задача от списъка си със задължения. Когато стигнете до тази точка, най-добрият ход е да си вземете истинска ваканция за няколко дни и да се върнете на работа със свежи сили.

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

Редактор: Георги Георгиев / Мениджър Нюз