В социалните мрежи почти не действат обществените конвенции, според които не е прието да се хвалим, и често се концентрират около създаването на положителен образ за себе си, който е затвърден от положителните реакции.

В един от експериментите участниците са разделени на две групи. В първата група разглеждат новинарски сайт, а във втората използват Facebook. Когато трябвало да изберат между здравословна закуска и шоколадов сладкиш, участниците от втората група били по-склонни да изберат калоричната опция. При решаване на ребуси те по-лесно губели концентрация и  се отказвали.

Данните от анкети, проведени в рамките на същото изследване, показват, че продължителното използване на социалните мрежи е свързано с по-висок индекс на телесна маса и по-високи дългове по кредити и кредитни карти.

Психолозите са категорични, че всички тези модели на поведение демонстрират връзката между времето прекарано в социалните сайтове и намалената способност за самоконтрол.