Кога за последен път направихте комплимент на ваш колега? Тъй като над три четвърти от хората страдат от бърнаут, повечето от нас са фокусирани върху това просто да преживеят работния ден, което не включва опити да ободрят някой друг. Даването на комплименти може обаче да е точно онова нещо, от което се нуждаем, за да се справим с ежедневния стрес, казва д-р Мишел Розен, автор на „2 Second Decisions: The Secret Formula for Leading Change by Making Quick Winning Choices“.

„Всеки път, когато получите истински комплимент, той предизвиква реакция в същата област в мозъка, която се задейства при получаване на пари. Представете си го като система за възнаграждение, като комплиментът е равностоен на получаване на 100 долара. При стреса и психичното изтощение, на които сме подложени днес, може да внесем истинска промяна в живота си, ако се възползваме от силата на комплиментите“, казва тя.

Комплиментите носят облаги и на този, който ги прави

Както вече казахме, комплиментът е добър стимул за мозъка. Даването на комплименти обаче е не по-малко ефективен метод за активиране на частта на мозъка, свързана с получаването на възнаграждение. Това се дължи на факта, че при нашата еволюция ние сме развили засилен фокус върху негативните и опасни неща като механизъм за защита, които да увеличи шансовете ни за оцеляване.

„Проблемът е, че в съвремието фокусът ни продължава да е върху негативното. Не мисля, че има опасност в скоро време да ви изяде лъв, но тъй като умът ви е настроен по този начин, вие забелязвате по-лесно нещата, които считате за негативни или опасни. Постоянно виждате недостатъците и грешките на другите и спорите с вашите колеги, половинки, роднини и деца“, Розен.

„Фокусът върху негативите е пречка по пътя към подобряване на взаимоотношенията ви с другите хора, тъй като никой не обича постоянно да бъде поправян. Когато обаче правите комплименти, хората ще искат да контактуват повече с вас, защото те осъзнават, че виждате позитивните им страни. Те ще се питат: „Как мога да работя повече с този човек“, добавя тя.

Даването на комплименти също така тренира мозъка да търси позитивните неща в живота. Ако винаги сте били от този тип хора, които коригират други хора и се фокусират върху грешките им, пренасочването на вниманието към положителните качества на другите ще ви помогне да излезете от цикъла не негативизъм.

Създаване на навик за даване на комплименти

Не всички комплименти обаче имат еднакъв ефект. „Ако ми кажете: „Харесвам полувера ти“, то това е много хубаво, но в крайна сметка не ми върши работа. Истинският комплимент е свързан със забелязването на нещо невероятно, което съм направила. Хората правят невероятни неща постоянно. Не ги приемайте за даденост“, казва Розен.

 „Видях работата, която сте свършили с новия ни клиент. Предложението ви се прие много добре. Наистина бързо успяхте да изградите връзка с него“, дава пример тя за начина, по който може да звучи един истински комплимент към ваш колега.

„Получателят на комплимента си мисли: „Тя е видяла усилията, които положих, и ги оценява“, казва Розен.

Даването на комплименти демонстрира грижа и състрадание към другите, като то  може да бъде и мотивиращо. След като ги похвалите за добрите им действия, те ще опитат да ги повторят, за да усетят отново удоволствието, което са усетили при получаването на комплимента.

„Те ще искат да ви угодят, защото вие сте човекът, който забелязва доброто и задейства този център за възнаграждение в мозъка им“, казва тя. „Вие сте човекът, който обикаля и раздава стодоларови банкноти. Това създава динамика, при която вие ги овластявате, а те правят същото за вас. Това е много полезно в трудни времена като сегашните“, добавя Розен.

Розен съветва да си създадете навик за даване комплименти, при който в края на всеки ден се питате колко искрени комплименти сте дали през последните 24 часа. По думите й в идеалния случай това число трябва да бъде пет.  „Ако не мога да преброя на една ръка броя комплименти, които съм направила, трябва да се справя по-добре на следващия ден“, казва тя.

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз