Във всяка приспивна песен има нещо уникално и то въздейства, без значение дали бебето познава думите или мелодията. То се отпуска, успокоява и заспива. Това установи US-екип от Харвардския университет. Проучването им е публикувано в списание Nature Human Behaviourе.
Учените направили серия от експерименти със 144 малчугани на възраст до 1 година. На всяко дете показвали кратко анимирано видео, в което двама души пеели приспивна песен с различно съдържание. Екипът подбрал

16 песни от различни култури,

които прозвучали на екзотични езици: от Полинезия, Централна Америка, Средния Изток и други.
Екипът наблюдавал реакциите на нервната система на бебетата – разширяването и свиването на зениците им, честотата на сърцебиенето и нивото на електрическа проводимост на кожата, както и честотата на мигане и посоката на погледа.
Всички тези показатели сочат

дали малчуганът е възбуден или в релакс

Забавянето на сърдечния ритъм, свиването на зениците и намаляването на проводимостта на кожата доказват, че детето е спокойно и отпуснато.
Учените действали много бързо, защото е известно, че бебета могат да съсредоточат вниманието си не повече от 5 минути, а след това се разсейват.
Заедно с децата и родителите слушали песничките и трябвало да преценят, коя по тяхно мнение успокоява бебето им.
Резултатите сочат, че

мнението на мама, татко и на бебето съвпада –

малките винаги се успокоявали, слушайки приспивна песен, без значение на какъв език звучи.

Приспивните песни се отличават от останалите не по ритъма, а с мелодията си.
Не думите, а майчиният глас на първо място успокоява детето. Във всички култури на различните континенти на планетата мелодиите на приспивните песни имат нещо много общо.
А, като се съди и по това проучване, реакциите на бебета към тях са еднакви. Успокояват се.

Новите родители