Проблемът с повечето опити да внесете ред във финансите си не е в планирането, а в изпълнението. Повечето от нас знаят, че трябва да харчат по-малко, отколкото изкарват, както и да спестяват за спешни случаи и дългосрочни цели.

Понякога обаче неприятни изненади или икономическа реалност пречат на реализирането на нашите иначе добре обмислени финансови планове. В други случаи пък просто се разсейваме от нови и лъскави неща, от които не е ясно дали имаме нужда.

Финансовите експерти сами по себе няма с какво да ви помогнат, за да направят живота ви по-евтин или предсказуем, но те могат да ви дадат съвети за това как да държите под контрол желанието си да харчите и да прибягвате до импулсивни покупки.

В много случаи става въпрос за полезни, но не и нечувани или революционни съвети, като например да си съставяте списък преди пазаруване и да внимавате с трупането на дълг. Тук обаче искам да обърна внимание на съветника по управление на богатството Матю Гришман и неговата версия на правило 10-10-10.

Класика с нов прочит

Може би сте срещали правилото 10-10-10 преди в различен контекст, или пък не сте запознати с конкретната формула, но сте наясно с основния принцип, на който тя се основава . Формулираното от американска писателка, телевизионна водеща и бизнес журналистка Сузи Уелч правилото 10-10-10 казва, че преди да вземете каквото и да е било решение, трябва да отделете време, за да си зададете три въпроса:

- Как ще се чувствам след 10 минути?

- Как ще се чувствам след 10 седмици?

- Как ще се чувствам след 10 години?

След като си зададете тези въпроси ще ви се изяснят много неща за конкретното решение и голяма част от тревогите, които сте имали по-рано, ще се изпарят. Това е една класическа мъдрост за вземане на решения и според Гришман може лесно и ефективно да се адаптира и към решенията за правена на покупка.

Вместо обаче да мислите за това как ще се почувствате 10 минути, след като вече сте направили покупката нещо, Гришман съветва да отложите самото решение с 10 минути.

„Първите 10 са бутон за пауза. Изчакайте, не купувайте това точно сега. Отделете десет минути, за да се отдалечите от него. Тези първи десет минути са пространството, от което се нуждая, за да позволя на всяка емоция, която може да стои зад моята импулсивна покупка, да ме обземе и съответно да започне да се изпарява“, казва той.

Ако след изтичането на тези 10 минути все още сте изкушени от офертата, тогава е време да преминете на следващите 10-ки на Уелш. „Мога да се запитам какво ще мисля за тази покупка след 10 седмици и да направя сравнение с виждането си за нея след 10 години“, казва той.

Може да получите редица различни отговори на тези въпроси. Например, може да осъзнаете, че с увереност може да кажете, че дрехата, която е привлякла вниманието ви в магазина в този момент, ще събира прах в гардероба ви след 10 седмици. Тази мисъл може да охлади желанието ви да я купите.

Какво обаче трябва да направите, ако решите, че предметът, който искате да купите, ще продължи да има стойност за вас дори след 10 години? Тогава всичко опира до цената. Ако можете да си го позволите, не се замисляйте. Ако обаче не сте сигурни, че покупката има смисъл от финансова гледна точка, то е добре да си оставите още малко време за размисъл и да я включите в планирането на бюджета си, съветва Гришман.

Целта на цялото това упражнение е да си напомните един факт за човешката психология – хората свикват с почти всичко, включително всяка нова вълнуваща покупка. След време всяка нова придобивка минава на заден план и престава да ви носи удоволствие (спомените от интересни преживявания обаче носят дълготрайно щастие). Психолозите наричат ​​това явление „хедонистична бягаща пътека". Прилагането на правилото 10-10-10 към вашите покупки е начин да слезете от нея.

Джесика Стилман за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз