Човешкият вид се развива по-бързо, отколкото в миналото. В последните 10 000 години темпът на човешката еволюция се е ускорил около 100 пъти. Възникнали са повече генетични мутации, които са се превърнали в еволюционно предимство, показват изследвания, цитирани от сайта MentalFloss.

„Погрешно е  схващането, че еволюцията е нещо, което се е случило отдавна, и че трябва да се върнем назад към дните на лов и събирателство, за да разберем съвременния човек”, смята д-р Вирпи Лумaа от Шефилдския университет. Ето няколко белега, които показват, че продължаваме да се развиваме:

1. Пием мляко

В миналото генът, отговарящ за преработването на лактоза, е спирал да действа при отбиването на бебето от майката. Но когато хората са започнали да опитомяват крави, овце и кози, генетичната мутация, позволяваща да пием мляко, се е оказала предимство за изхранването. Изследване от 2006 година показва, че само преди 3000 години в Африка поносимостта към лактоза все още не е била напълно развита.

2. Губим мъдреците си

Предците ни са имали по-големи челюсти от нашите – те им помагали да дъвчат твърдите корени, ядки и листа, с които са се хранели. Днес режем храната си, а тя е по-крехка и се дъвче далеч по-лесно: като резултат челюстите ни са доста по-малки. Затова и мъдреците ни обикновено не израстват здрави – за тях просто няма достатъчно място.

3. Борим се със заразите

Повече от дузина нови генетични вариации за борба с маларията се разпространили през последните хилядолетия сред населението в Африка. Едно изследване показва, че естественият подбор е дал предимство на хората в градовете. Те са развили генетична вариация, която ги е направила по-устойчиви срещу болести като туберкулоза и проказа. Според д-р Йън Барнс от Школата по биологични науки към университета Роял Холоуей това показва как един етап от човешката история, развитието на градовете, е станал фактор за биологичната еволюция.

4. Мозъкът ни се свива

Колкото и да е приятно да смятаме, че големият мозък ни прави по-умни от останалите животни, фактът е, че в последните 30 000 средният му обем е намалял от 1500 куб.см на 1350 куб.см. Според една теория човекът затъпява: мозъкът се смалява, защото сложната обществена структура защитава хората и постепенно отменя връзката между интелекта и оцеляването. Друга, по-оптимистична теория предполага, че свиването на мозъка е свързано със създаването на по-сложни връзки в него и това повишава неговата ефективност – работи по-бързо, а заема по-малко място.

5. Имаме сини очи

В началото всички хора са имали кафяви очи, но преди около 10 000 години някой, живял в района на Черно море, развил генетична мутация, която ги направила сини. Загадка е защо сините очи са се разпространили. Една теория предполага, че те са били нещо като тест за бащинство. Имало е силен еволюционен натиск мъжът да не губи бащинските си ресурси за децата на друг мъж. И понеже е почти невъзможно двама синеоки партньори да създадат бебе с кафяви очи, синеоките мъже са си търсили синеоки жени, за да са сигурни в тяхната вярност.