Антропоценът, или Епохата на човека, в която активността му започва да изменя състоянието на екосистемите на Земята, започва през 1610 г.

Това твърди ново изследване, цитирано от Би Би Си. Подробности за него са публикувани в списание "Нейчър". Група учени тълкува откога докога се е простирал геологическият период. Те вярват. че Антропоценът започва с пристигането на европейците в Америка - без съмнение то е оказала безпрецедентно влияние върху планетата, полагайки начало на нова ера от развитието й. Други изследователи твърдят, че Индустриалната революция и ядрените опити маркират най-добре началото на Антропоцена. А трети - че точното начало на тази епоха може да се определи едва след хиляди, дори милиони години.

Международна научна група за изследване на епохата разглежда доказателства и ще определи с точност началото й следващата година. Геолозите разделят историята на Земята на части, в които тя значително се е променила. Причините за промяната може да са различни - движение на континентите, голям удар на астероид или значителна климатична промяна.

Формално, хората все още се намират в епохата на Холоцена. Тя започва преди 11 500 години с края на Ледената епоха. Сега обаче учените смятат, че човечеството е фактор, драматично изменил състоянието на планетата ни. И за да посочват с точност тази нова фаза на промяна, те търсят ясен сигнал, назоваван "златен шпайк". Той се издирва в исторически скали, седименти или ледове.

"Търсим го - истински момент във времето, който може да покаже кога се е променила цялата Земя. Ако разгледате пълната, невероятна линия на геологическо развитие на Земята, вече сме определили почти всяка граница по този начин", посочва професор Марк Мейслин от Университетския колеж на Лондон. Изследванията му предполагат, че Антропоценът е започнал през 1610 г. и пристигането на европейците в Америка има решаваща роля за встъпването в новата епоха.