Ако сте си поставили за цел да бъдете най-доброто си Аз на работното място, то най-вероятно сте чували редица съвети, които звучат логично и убедително, но в действителност могат повече да ви навредят, отколкото да ви помогнат.

„Вярвам, че идеята, споделяна от много хора, че в работа има неща, които трябва да се правят и такива, които никога не трябва да се правят, не е много полезна.“, казва Дейвид Финдъл, основател на коучинг компанията Strategic Performance Group. „Сещам се за придобилия голяма популярност съвет да ставаме в 4 ч. сутринта. Да, ранното ставане може да бъде полезно, но първо трябва да си отговорите на въпроса какво ще правите по това време? Ако ставате в 4 ч. сутринта без да имате някаква причина и план да го правите, то това ви ранно събуждане не са различава по същество от ставането по обяд“, казва още той.  

Според Финдъл всеки съвет, който обещава уникален пряк път към някаква цел или пък претендира да бъде универсална истина, която не може да бъде оспорвана, е лош съвет. Ето четири примера за универсални съвети за продуктивността, в които трябва да спрете да вярвате

1. Има само един правилен начин за изпълнението на тази задача

Когато някой ви даде конкретна форума или пък времеви лимит за изпълнението дадена дейност, вие винаги трябва да подхождате към тях със скептицизъм, казва Кейт Свобода, предприемач и автор на „The Courage Habit: How to Accept Your Fears, Release the Past, and Live Your Courageous Life“. Независимо дали става въпрос за физически упражнения, медитация или други полезни практики, не се подлъгвайте да следвате максимата „всичко или нищо“. Не е задължително винаги да тренирате по 1 час или да медитирате по 30 мин.

„Дори 5 минути медитация са достатъчни за да свалят кръвното ви налягане и да забавят пулса ви, което ще позволи на вашето сърце да работи по-хармонично и ще доведе до понижение на стреса, който сте натрупали през деня“, казва тя. Така че, дори и да не разполагате с 30 минути за медитация всеки ден, отделяйте толкова време, колкото можете, защото всяка минута е полезна.

2. Обградете се с позитивни хора или с такива, които споделят вашите виждания и интереси

На пръв поглед това изглежда като безобиден и дори добър съвет. В крайна сметка, никой не иска да бъде обкръжен от хора, които поставят под въпрос всяко негово решение и действие. Ако обаче контактувате само с хора, които винаги са съгласни с вас и гледат на всичко през призмата на „чашата е наполовина пълна“, има голяма вероятност да изпускате някои от „позитивите на негативизма“. Да, звучи това може да звучи като оксиморон, но от негативизма могат да бъдат извличани ползи.

По-песимистично настроените хора виждат света по различен начин от другите. Те са способни да разпознават клопки и да виждат проблеми, които хората, гледащи на живота през розови очила, не съзряват.

3. За всичко има някакъв „хак“ или „трик“

Когато авторът на „Reboot: Leadership and the Art of Growing Up“ Джери Колона чуе съвет за продуктивност, в които се говори за „хакове“ и „трикове“, неговият „радар за глупости: пощурява. Няма преки пътища, казва Колона. Не съществуват магически трикове, които правят така, че  животът ви да си дойде на мястото с едно щракване на пръста.

„Най-притеснителното при идеята за „хакове“ е че тя често се комбинира с убеждението, че има едно единствено нещо, което е достатъчно да направим, за да бъдем успешни или да поправим отношенията си с нашата половинка.“, казва още Колона. „Истината е, че да промениш нещо в живота си не е никак лесно и със сигурност не става за един ден. Първата стъпка е да разберете какво точно ви пречи и спъва вашия напредък. След това трябва да потърсите подкрепа от вашите близки и да създадете план, които да описва трансформацията, през която се каните да преминете. Това е единствения начин за постигане на трайни промени. Няма пряк път.“, добавя той.

4. Осланяйте се на установените процеси, те винаги работят

Разбиването на проектите на по-малки задачи и отмятането на точки от списъка с действия, които трябва да предприемете, е метод, който привлича със своята простота, но ако просто следвате един и същи план за всичко, без дори да се замисляте за спецификите на работата, то не трябва да се изненадвате, ако понякога не стигате до желания резултат, Финдъл. Ако наистина искате да бъдете продуктивни и да се развивате в професионален план, при всяка задача трябва да вземате предвид различните й измерения, контекст, заобикаляща среда и вашето ниво на ангажираност.

Ако искате да постигнете нещо трябва да разберете, че специфичните препятствията, пред които сте изправени, и конкретните действията, които ще предприемете, за да ги преодолеете, са ключови фактори, които заслужават да получат същото внимание, като това, което отделяте на добре познатия универсален списък със „стъпки към успеха“. Докато изпълнявате точките от списъка трябва да преценявате кои работят в конкретната ситуация и кои не.

Макар че в повечето случаи са добронамерени, тези всеобхватни съвети, които пропагандирате едно решение за най-различни проблеми, в повечето случаи не са особено полезни, казва Свобода.

Ние сме хора, не роботи. Хората са по-успешни, когато си дават повече свобода на действие и не следват безрезервно универсални решения, които далеч не са толкова всеобхватни, за колкото биват представяни.

......................

Гуен Морън, съавтор на „The Complete Idiot's Guide to Business Plans“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Източник: Мениджър Нюз