Нова терапия елиминира симптомите и закъсненията в развитието при аутизъм

06 ноември 2017 г., 19:06
1440

Усмивка, поглед, споделена радост. Снимка: Shutterstock 

Много ранна поведенческа терапия още при появата на първите признаци на аутизъм може значително да намали симптомите, до степен, в която на тригодишна възраст децата не демонстрират никакви забавяния в развитието.

Infant Start е името на новата програма, която се преподава на родителите и е разработена от специалисти по аутизъм в Калифорнийския университет и Университета Дюк в Северна Каролина. Резултатите от пилотно проучване за ефектите от терапията са публикувани в Journal of Autism and Developmental Disorders.

Родителите играят основна роля в терапията, обяснява един от авторите на изследването, проф. Сали Роджърс. Родителите, а не лекарите са тези, които прекарват всеки ден с децата. Всекидневните моменти на хранене, повиване, игра на пода, ходене на разходка, люлеене – това са ключови моменти на учене за най-малките, убедена е Роджърс.

Програмата обучава родителите как да помогнат на децата да обръщат внимание на стимулите от социалното обкръжение – област, която е най-трудна за децата с аутизъм.

По време на обичайните всекидневни дейности, родителите помагат на децата да се фокусират върху:

  • Лицата и гласовете на родителите
  • Взаимодействия, които привличат вниманието на бебетата, които носят усмивка и наслада
  • Имитиране на детските звуци и целенасочени действия
  • Използване на играчки, които да подкрепят вниманието към хората, а не да се конкурират с него, и др.
  • Един от ключовете за успеха на терапията е ранната намеса. Децата, участвали в изследването, проявявали ясни симптоми за повишен риск от развитие на аутизъм. Тази възраст обаче е твърде ранна за повечето съществуващи специализирани терапии.

Ето някои от най-ранните признаци на аутизъм при бебетата:

1. Необичайни зрителни фиксации

Необичайно силно и непрекъснато концентриране на вниманието върху изследването на предмети.

2. Твърде много повторителни движения

Прекарване на нетипично дълги периоди от време в повтарянето на едно действие, например гледане на ръцете или търкаляне на предмет.

3. Липса на характерното за възрастта речево развитие

Закъсняло развитие на способността за произнасяне на гласни – например „ма-ма, та-та, да-да“.

4. Понижен интерес към общуване

По-голям интерес към предмети, отколкото към хора – затруднение при поддържане на взаимодействие лице в лице.

Изследването е малко като мащаб и въпреки обнадеждаващите резултати, е нужно да се проследи как се отразява терапията при повече деца и в различни условия.

Роджърс бърза да уточни, че тя не се опитва да „излекува“ аутизма и не го разглежда като заболяване, а като част от огромния спектър от различия, които допринасят за развитието на нашия вид. Нейната цел е да намали симптомите, които възпрепятстват хората с аутизъм да се справят с всекидневието си, да учат, да се развиват и да живеят пълноценно и да се чувстват добре.

Източник: PsyBlog

Ключови думи:
Коментари