Единственият начин да опишете как се чувствате е: минимизирани. Усещате се смазани и задушени. Непрекъснато се съмнявате в себе си, във вашите чувства, възприятия, спомени. Малка част от вас започва да се чуди дали всъщност не сте луди.

Чувствате се невротични, прекалено чувствителни и имате усещането за отчуждение.

Какво не е наред с вас?

Ако можете да се идентифицирате с това, което току-що прочетохте, най-вероятно изпитвате сложна  техника за манипулация върху себе си, позната като "газлайтинг" или "затъмняване" (Gaslighting). Тя подкопава цялото ви възприятие за реалността и може би бавно се промъква във вашите взаимоотношения, приятелства, семеен и професионален живот.

Макар да се чувствате луди, неуравновесени и ирационални, все още има надежда.

Какво е газлайтинг?

Терминът идва от филмa "Gaslight" и неговите адаптации от 1940 г. и 1944 г., в които се разказва за съпруг, систематично манипулиращ съпругата си, за да я накара да се почувства луда. Днес често се използва, за да опише поведение, което по същество е манипулативно.

Затъмняването (газлайтинг) е форма на емоционално насилие, което бавно подкопава способността ви да правите преценки. По същество един "затъмнител" извърта негативните, вредни или разрушителни думи и действия в своя полза, отклонявайки вината от злоупотребата си, като насочва пръста си към вас. Това често ви кара да се чувствате "прекалено чувствителни", "параноични", "психически нестабилни", "глупави", "безпомощни" и предизвиква много други усещания, които водят до това да се съмнявате в себе си.

Обикновено усвоявано от психопатични, социопатични и нарцистични личности, затъмняването има тенденция да ви яде бавно отвътре, докато не осъзнаете, че е останала само черупката на човека, който сте били преди това.

3 примера за затъмняване

Нека да разгледаме някои примери за този вид манипулация:

В семеен сценарий: Бащата на Стоян е гневен човек. Всеки ден той изпитва страх да не "наклони баланса" на настроението на баща си, който често избухва, наричайки го "копеле" и "безполезен малък загубеняк", наред с много други болезнени етикети. Всеки път, когато Стоян се опълчи на баща си, той му се присмива с думите да престане да бъде толкова чувствителен.

Сценарий в отношенията: Калина е омъжена от 5 години и има две малки деца със съпруга си Иван. През последните няколко месеца тя се опитва да отвори малък арт магазин, но когато поиска помощ от мъжа си, настроението му се помрачава: "Не мога да повярвам, че прекарваш толкова много време в този магазин, хайде, не те е грижа за мен, но не те ли е грижа за децата ни? Би трябвало да си им майка!", възкликва той. Калина е шокирана: "Но аз просто исках да ми помогнеш с магазина! Не съм пренебрегвала никого!". Тогава Иван поглежда Калина директно в очите и изрича думите: "Виждаш ли! Сега го отричаш. Когато се ожених за теб, мислех, че ще бъдеш до семейството си. Може би просто трябва да взема децата и да си отида!". По-късно, когато Калина иска да говори с Иван, относно неговата заплаха, той казва: "Скъпа, знаеш, че преувеличаваш. Твърде много се вманиачаваш в този магазин. Това ни кара да се чувстваме силно игнорирани и пренебрегнати, надявам се да разбираш това."

Сценарий на работа: Софи работи на даден пост от пет години. Сега тя има възможност да бъде повишена в компанията и да получава по-висока заплата. За целта обаче тя трябва да премине през пробен период, за да се определи дали е в състояние да изпълнява новите си задължения. Притеснена, Софи се среща с новия си началник Калоян. Тя му симпатизира и изпълнява всички възложени задачи навреме. Въпреки това Калоян все по-често я моли за маловажни услуги и допълнителни задължения. Софи се справя добре, но шефът й става все по-взискателен. Накрая, когато задачите й се натрупват и това започва да й причинява непоносим стрес, тя му казва, че е нужно да се съсредоточи върху работата си, а с малките услуги може да помогне след това.

По-късно на оперативка Калоян представя Софи на всички с думите: "Въпреки че все още не е в крак с нашето темпо, тя със сигурност бързо ще се научи да олицетворява нашата трудолюбива етика!". Софи се чувства публично унизена и започва да се страхува за поста си. По-късно, когато пожелава да разбере защо "не въплъщава трудолюбивата им етика", Калоян отвръща: "Мисля, че не си ме разбрала. Току-що казах, че не си свикнала с темпото на работа, за да могат другите да ти съдействат."

От този момент Софи се нагърбва с всички допълнителни изисквания и задачи, без значение колко работа има или колко смазващ е стресът от това.

Как да познаете дали някои ви манипулира по този начин:

Затъмняването е наистина вредно, защото насърчава тревожност и депресия, а с достатъчно постоянство може да предизвика нервен срив. Ето защо въпросът е: подложени ли сте на тази фина форма на манипулация в живота си и как можете да разберете? Търсете следните признаци:

1. Има нещо "нередно" във вашия приятел, партньор, син, дъщеря, майка, баща, сестра, брат, колега, шеф или друг човек в живота ви, но не можете да си обясните или да определите какво точно.

2. Често се съмнявате в своята способност да си припомняте подробностите от минали събития, което ви кара да се чувствате психологически обезсилени.

3. Чувствате се объркани и дезориентирани.

4. Чувствате се застрашени или на ръба, когато сте около този човек, но не знаете защо.

5. Чувствате нужда да се извинявате през цялото време за това, което правите, или за това, което сте.

6. Никога не се чувствате "достатъчно добри". Опитвате се да изпълнявате очакванията и изискванията на другите, дори и да са неразумни или да ви вредят по някакъв начин.

7. Чувствате, че у вас има нещо фундаментално сбъркано например, че сте невротични или "губите разсъдъка си".

8. Чувствате се сякаш постоянно преувеличавате или сте "прекалено чувствителни".

9. Чувствате се изолирани, безнадеждни, неразбрани и депресирани.

10. Трудно ви е да се доверите на собствената си преценка и често решавате да се доверите на преценката на насилника.

11. Чувствате се уплашени, сякаш "нещо е ужасно сбъркано", но не знаете какво или защо.

12. Трудно ви е да вземате решения, защото не си вярвате.

13. Чувствате се много по-отслабена версия на себе си. Сякаш сте били много по-силни и уверени преди, но не и сега.

14. Чувствате вина, че не сте щастливи както преди.

15. Някак сте започнали да се страхувате да "говорите" или да изразявате онова, което чувствате, така че запазвате мълчание.

Тактики, използвани от манипулатора

Затъмнителят използва разнообразни фини техники, за да подкопае вашето усещане за реалност и да ви представи в светлината на емоционално неуравновесени и объркани. Те могат да включват:

- Пренебрегва ви, карайки останалите да мислят, че сте луди, неразумни или нестабилни.

- Използва маска на увереност или фалшиво състрадание, за да ви накара да вярвате, че "разбирате всичко погрешно". Затова в крайна сметка започвате да се съмнявате и да вярвате в неговата версия за нещата.

- Сменя темата. Затъмнителят отклонява темата като задава друг въпрос или прави изявление, обикновено насочено към вашите мисли. Например: "Въобразяваш си неща, които никога не са били такива!", "Не, грешиш, не си спомняш правилно", "Това е още една луда идея, която ти вкара (член на семейството/приятел) ли е?"

- Омаловажава ви. Чрез тривиализацията на начина, по който се чувствате или мислите, манипулаторът придобива все повече и повече власт над вас. Например: "Защо си толкова чувствителна?", "Не е нужно да се ядосваш за такова нещо!", "Аз просто се шегувам, защо вземаш нещата толкова сериозно?".

- Отричане и избягване. Отказвайки да признае чувствата и мислите ви за валидни, манипулаторът ви кара да се съмнявате в себе си все повече и повече. Например: "Не помня това, сигурно си го сънувала!", "Ти лъжеш, никога не съм казвал това", "Не знам за какво говориш, сменяш темата.".

- Извъртане. Когато манипулаторът уверено и фино обръща онова, което е било казано или направено в своя полза, той може да ви накара да се съмнявате в себе си - особено, когато е съчетано с фалшиво състрадание, което ви кара да се чувствате като "нестабилни", "ирационални" и т.н. Например: "Не казах това, казах _____", "Не съм те удрял, Стояне, просто те чукнах по главата - това правят всички добри бащи.", "Ако си спомняш правилно, аз всъщност се опитвах да ти помогна."

Възстановяване от вредите на "затъмняването"

Този вид манипулация ви кара да се съмнявате в собствените си спомени, възприятия и преценки, което ви изкарва емоционално и психологически извън баланс.

Ако смятате, че вашето самочувствие, увереност и независимост са си отишли под пламъка на затъмняването, не сте сами ... и със сигурност има надежда!

Почти всеки от нас е преживявал една или друга форма на затъмняване през живота си. Проблемите възникват, когато то хвърля сянка върху нашите взаимоотношения и партньорства. Добрата новина е, че осъзнаването е първата стъпка към възстановяването, за да бъдете отново силния, възприемчив човек, който сте всъщност. Вие вече направихте тази първа стъпка!

Макар да е вярно, че в някои ситуации действително бихме могли да реагираме преувеличено или наистина да проявяваме ирационално поведение, то е важно да слушаме инстинкта и интуицията си. Имате ли тежко усещане в стомаха? Чувствате ли се потиснати? Чувствате ли се депресирани? Това са признаци, че реагирате подсъзнателно. Твърде често можем съзнателно да бъдем излъгани, но подсъзнателно не можем, ето защо усещаме, че "нещо не е наред". Вслушвайте се в тези усещания и потърсете помощ - професионална или социална (т.е. доверена група приятели или мрежа за подкрепа).

В обобщение: ето някои начини да си помогнете:

Първо изяснете си как, кога и кой ви прилага такъв тип манипулация. Помислете как това ви кара да се чувствате. Например тревожни и изгубени. Запишете всичко, за което можете да се сетите. Трябва да сте в състояние да потвърдите, че сте жертва на газлайтинг, преди да можете да продължите с живота си.

- Обърнете внимание на признаци като чувство за объркване, омаловажаване, "лудост" или манипулация. Поемете дълбоко дъх, изчистете ума си и се центрирайте. Всеки ден отделяйте време да упражнявате заземяване чрез медитация или пълноосъзнатост. Тези техники ще ви помогнат да останете обективни дори при трудни обстоятелства.

- Решете дали си струва да продължите приятелството или връзката си. Ако сте в трудово правоотношение, помислете дали да останете на работата, или не. Ако искате да останете, помислете как да сведете до минимум взаимодействието с манипулатора, докато не се почувствате заземени и уверени.

- Говорете с доверени приятели или близки за проблема си. Друга възможност е да потърсите помощ от ментор или терапевт.

- Променете перспективата си - от тази на жертва към тази на воин-победител. Не е нужно да оставате жертва до края на живота си. Възстановявайки личната си власт, вие също ще можете да помагате на другите при подобни обстоятелства.

- Прочетете повече за емоционалната злоупотреба, за да задълбочите разбирането си по тази тема.

Източник: Framar.bg