Традиционно, белите коси се свързват с твърде много стрес и остаряване, но наистина ли е вярно, че притесненията и стресът могат да превърнат косата ви в бяла?

Краткият отговор е ... сложно е. Докато стресът наистина може да ви донесе бели коси, учените все още се борят, за да разберат точните механизми зад побеляването а ново изследване показва, че има няколко фактора, които участват в процеса.

Косата ни получава цвета си от клетки, наречени меланоцити, които добавят пигмент на космите. С възрастта меланоцитите отслабват и умират, което води до влошаване на оцветяването.

Това увреждане се нарича оксидативен стрес и се случва във всички клетки на телата ни, като част от естествения процес на остаряване, и не заради провалени изпити или изпуснати крайни срокове.

Когато телата ни остареят и вече не могат да се борят ефективно с вредни молекули така, както са могли на 20 и 30 години, оксидативният стрес започва да действа и нашата коса започва да показва това.

“Стресът може по-вероятно да причини загуба на коса отколкото да я накара да побелее,” казва дерматологът Мири Сейберг от Глобалния Институт по Дерматология във Флорида.

Но през 2007 години учени от Харвард показаха, че редовното подлагане на стрес може да ускори процеса на побеляване, защото стресът може да освободи изключително реагиращите молекули, познати като свободни радикали, които да объркат произвидството на меланин.

За потвърждаване на популярната хипотеза ще е необходимо много по-обширно изследване, от направените досега.