На 3 юни 2010 г. екип от шестима мъже доброволно се затвори в имитация на космически кораб, за да не излезе оттам цели 500 дни. През това време участниците в проекта “Марс-500” живеят в пълна симулация на полет до Червената планета и обратно – херметично изолирани в тясната “бочка”, както я наричат тримата руски доброволци.

Те общуват със света по радиото с 20-минутно закъснение на сигнала, както е в Космоса, и оцеляват на оскъдна космонавтска храна. Целта на експеримента е да провери какво въздействие имат продължителните космически полети върху човешкия организъм и психика.

Бяха проведени и подробни предварителни проучвания. Едно от тях е на специалиста по молекулярна медицина Йенс Тице от Университета в Ерланген.

Тице отговаря за храната на доброволците, която, освен че трябва да стигне за почти година и половина, не бива да излага на риск здравето на нито един от участниците. За да е сигурен в ефективността на менюто, ученият изследва организма на шестимата в продължение на три месеца. И стига до неочаквано откритие. Изчисленията му недвусмислено показват, че

мъжкото тяло функционира на същите 28-дневни хормонални цикли,

както и женското. Нещо повече – то се влияе от Луната.

“Открих нещо като мъжка менструация, макар и очевидно без кървенето”, обясни изследователят. Находката е толкова революционна, че сега специално подбран екип от медици и психолози ще следи промените в биологичните ритми и настроенията на затворените в капсулата господа.

До подобни изводи са достигнали и други световни учени. Ендокринологът д-р Тед Куигли от американската асоциация IGO провежда дългогодишни изследвания на мъжките хормонални цикли. „Мъжете не са устроени така просто, както мислят повечето хора. Много от типично женските месечни симптоми имат и своя мъжки аналог”, убеден е той.

Изглежда, че един архетипен мит е на път да бъде опроверган. Все повече проучвания дават доказателства за това, че не само нежният пол е подложен на цикличната власт на хормоните. Цял фолклор от наука, вицове и книги за самопомощ приписва промените в настроенията, либидото и кондицията на жените на колебанията в естрогена. По закон в Индонезия всяка жена, независимо дали работи в държавна или частна компания, има право на

два дни ежемесечен платен отпуск по време на “критическите дни”.

Е, индонезийските власти могат да се замислят за подобен жест и към господата – предварителните проучвания на Тице показват, че и тяхното самочувствие страда, когато нивата на тестостерона паднат твърде ниско.