За нея не говорят много, но кризата си е криза. Тя не е толкова рязко отчетлива като тази при 3-годишните или при навлизащите в пубертета, но е добре да я имаме предвид. Какво толкова й е интересното? Смяната на обстановката и на дейността – от домашни игри към училищна обстановка... изглежда съвсем логично малките да изпитват дискомфорт в процеса на нагласата.

Но защо точно на 7 години децата изживяват криза? Отговорите търси letidor.ru.

Именно тогава, плюс минус няколко месеца, съзрява челният лоб на мозъка и, съответно, се променят много процеси в мисленето, речта, чувствата. Какво следва?

Променят се възприятията и приоритетите

Ако у малкото дете е насадена представата, че е добро и успешно, първокласникът вече не мисли точно така, а си казва: „Искам да съм добър и успешен“ или „Мога ли да бъда успешен?“ Осъзнава разликата между реалното и идалното си аз. Определя си критерии за това какво е успешен. Обикновено за детето това значи възрастен и то иска да порасне по-бързо.

Точно затова не иска да разглежда бебешките си снимки, обижда се, когато майка му го хвали за нещо дребно, по негово мнение важно само, ако си малък. Понякога детето отказва да учи в детската градина, защото там е „за дребосъци“ и няма търпение да отиде на училище – за големи.

Успешен за 7-годишното значи също и правилен. Оттук и „нека не казваме на тате какво направих“, и детските лъжи, и желанието да прикрива действията си, а също и суперпослушанието на добрите момичета.

Тогава, на прага на първите 7, се формира самооценката. На тази възраст детето губи своята непосредственост, увереност в действията си и способност да се възхищава на себе си, характерни за 3-,4-, 5- и 6-годишните.

Хлапето започва да се сравнява с другите, започва да се съмнява, да пита: а какво ще стане, ако... 

Тук е много важно родителите и близките му да не уронят неговата самооценка, да не го подценяват, но и да го учат да оценява адекватно постъпките си. И въобще – добре е да се опитват да говорят с него за това кое е добро, кое - лошо, да обясняват повече за човешките качества.

Ако искате да го похвалите, особено ако е несъвършено, разделете похвалата на детайли. Пример: „Ето, тази част от рисунката ти се получи чудесно, но това дърво не е толкова добре нарисувано, колкото слънцето. Но като цяло – браво, вижда се, че ставаш все по-силен в рисуването.“

Мотивацията при 7-годишните също се променя: от "Ще уча, защото трябва" се превръща в"Защото искам да науча нещо ново, дори да е сложно и неприятно." По-скоро се случва второто, детето иска да учи различни неща – не става въпрос само за училище, тогава се проявява любознателността – към бродериите, към готвенето, към писането на стихове... Защото в тази възраст се развива и абстрактното мислене.