Кога настъпва половата зрялост, определят не само гените, но и начинът на живот, при това в съотношение 50 на 50, твърдят учени след мащабно изследване.

Моментът на първата менструация при момичетата поне отчасти се определя от същите гени, които отговарят за контрола над телесното тегло, показват резултатите от проучването, в което международен екип от 175 експерти е анализирал данни за 87 000 жени, съобщава в. “Ди Велт”.

Учените идентифицирали 30 гена и 10 други потенциални генетични фактора, които участват в половото съзряване. Това не е пълната картина на генетичния “срок” за влизането в пубертета, но екипът, ръководен от Ана Мъри от Университета на Екзетър, Великобритания, смята, че той се определя наполовина от гените и наполовина от начина на живот.

Първият месечен цикъл при момичетата може да настъпи на 9, но и на 17 години. Докато “виновни” наполовина за тази огромна разлика са гените, другата част от отговорността се пада главно на храненето. Недостатъчно хранене и поднормено тегло отлагат момента, обилното поемане на храна и наднормените килограми го издърпват по-рано.

Откритите от учените 30 гена за пръв път се свързват с половото съзряване. Някои от тях са отговорни за хормонални цикли, но много варианти са свързани с трупането на килограми.

Досега бяха известни два гена, регулиращи кога ще настъпи половата зрялост.

Необходими са още изследвания, смятат учените, чиито резултати са публикувани в сп. „Nature Genetics“. Това е важно, защото ранен пубертет може да повиши рисковете от различни болести в по-късен етап от живота – сред тях рак на гърдата, сърдечносъдови заболявания и диабет.