Съвсем случайно станах фрийлансър преди 17 години. Напуснах агенцията, за която работех, но още в същия ден получих 3-4 обаждания от клиенти. Всички искаха да знаят накъде поемам. Понеже бях вършил всичко за тях, те оценяваха вниманието и грижите, които влагах. Тогава ми просветна! „Може би мога да работя за себе си и да обслужвам тези клиенти, вместо да ходя в друга агенция? Така ще направя!“

Успехът като фрийлансър никога не е гарантиран, но планът, който ви давам, може да ви помогне. Вие сте шефът,и , ако мразите работата си, това е ваш проблем!

Великият план на фрийлансъра

1. Брандовете не се ползват само от корпорациите

Вашият бранд не е логото ви, т.е. просто знак, изписан във визитната картичка или сайта ви. Щом работите за себе си, значи вие сте своят бранд. Всичко, което правите, казвате или споделяте, е част от личния ви брандинг.

За да успеете като фрийлансър, трябва да се отличавате. Това става, когато разкажете историята си и същността си в статиите, видеоклиповете, продажбите, бюлетините си и всичко останало. Също така споделяйте историите на клиентите си, които разказват за резултатите от работа с вас.

Не се страхувайте да изразите мнение. Брандът ви ще бъде по-силен, когато клиентите видят във вас надежден и истински човек с автентичен глас. Не се поддавайте на изкушението да звучите като компания със строги указания и корпоративен език.

Брандът ви ще проработи, когато покажете истинската си същност. Точните хора, с които искате да работите, ще бъдат привлечени, а другите – отблъснати.

2. Подбирайте добре

Казвам много пъти „не“ на потенциални клиенти. Имам основателни причини:

  • Когато кажа „не“, значи съм отдаден изцяло на работата, която съм захванал в момента. Клиентите получават цялата ми енергия и креативност. След това продължават да търсят услугите ми.
  • Не се стресирам излишно, опитвайки се да свърша всичко, докато работя по 20 часа на ден.
  • Да, приходите ми ще намалеят сега, но в бъдеще ще се увеличат, тъй като хората, които ми плащат са много доволни и ще се превърнат в мои търговци.
  • Когато откажа на клиент, не означава, че няма да работя с него. Казвам „не“ сега, но не и в бъдеще, когато графикът ми ще е свободен.

Понякога усещам, че някой клиент ще ме изиграе или няма да се впише в начина ми на работа. Вярвам на интуицията си.

Разбира се, понякога няма как да откажете, особено, ако сте останали без работа, а сметките се трупат. Ако имате избор, ви е позволено да откажете всичко, което не ви устройва.

3. Бъдете наясно с целта си

Трябва да знаете каква е целта ви, за да вземате правилните решения. С ясно определена цел ще знаете с кои клиенти да работите, какво да споделяте, какво да отхвърляте и към какво се стремите.

Задайте си следните въпроси:

  • Вашата работа какво подкрепя?
  • Какви са целите и представите ви за вашия труд?
  • Какво ви отличава от другите фрийлансъри със същите умения?
  • Какво искате да постигнете за себе си и клиентите си?

Интуицията ви е отражение на целта, която сте си поставили, стига да сте били честни със себе си. Вътрешното усещане служи като контрольор на целта ви. То ще ви предупреди, ако се отклонявате от нея или ако трябва да я промените.