Изкуството да критикуваш (и да приемаш критика)
Да критикуваш по какъвто и да било начин е трудно, но често е важна част от работата на мениджърите и собствениците на бизнес. Ако искаме наистина да помогнем, като коригираме грешките на другите, винаги трябва да бъдем изключително внимателни. Разбира се, да приемеш критика е дори по-трудно. Ето и няколко съвета, които ще ви помогнат да усвоите изкуството на критиката – и от двете му страни, пише Мениджър Нюз.
Да критикуваш
Запомнете златното правило на критиката: тя трябва да се отправя с такъв тон, че да стане ясно, че желаете само да помогнете на работата на служителя. Това ще направи критиките ви не само по-приемливи, но даже ще заздрави връзката ви с човека, чиято работа коригирате. Точно това е и разликата между конструктивната критика и онази, която разрушава самочувствието на колегата. С други думи, мислете за критиката си като за позитивна помощ.
- Критикувайте винаги при затворени врати и без присъствието на трето лице.
- Опитайте се да обясните, че взимате присърце интересите на служителя си и че само искате да му/й помогнете да напредне.
- Винаги започвайте, като споменавате положителни примери за работата и поведението на човека, когото се каните да критикувате.
- След като обсъдите положителните неща, преминете към онези точки, в който той или тя може да направи подобрения, за да работи още по-успешно.
- Не бъдете нито прекалено фамилиарни, нито използвайте твърде заповеден тон (като „Трябва да направите това, или ще стане лошо!“).
- Критиката никога не бива да бъде лична. Тоест, предложете позитивна промяна в поведението, вместо да коментирате нещата, които не харесвате. Например „Би било добре да носите костюм на срещите с клиенти“ вместо „Изглеждате ужасно в тази къса пола!“.