Не липсват съвети за това как човек може да бъде по-успешен в търсенето на нова работа. Ако обаче не успеете да получите мечтаната позиция, може да започнете да се чудите защо са предпочели някой друг вместо вас. Хората, отговарящи за назначаването на нови служители, са затрупани с работа и нямат време да пишат писма до отхвърлените кандидати, в които да им обясняват причините за решението си. Това означава, че те могат само да гадаят за тях.

За да им помогна с разкриването на тези причини аз попитах опитният мениджър Теджал Уагадия за най-често срещаните грешки, които спъват кандидатите за работа в тяхното търсене. Ето какво ми сподели тя:

Кандидатстват за всяко възможно място

Според Уагадия най-голямата грешка е кандидатстването за широк спектър от работни места, много от които не отговарят на квалификацията на хората, които опитват да ги спечелят. На фона на множеството обяви в сайтовете за работа и постоянните предложения, идващи от LinkedIn, човек може да остане с впечатлението, че неговите услуги са търсени. Важно е обаче да помислите добре, преди да кандидатствате.

„Освен ако квалификацията ви не покрива 70% до 80% от изискванията, не си правете труда“, казва Уагадия. „И под тези 80% имаме предвид, че вече сте вършили тази работа, а не че смятате, че можете да се справите с нея. Едно е да кажеш: „Мога да го направя“, а съвсем друго „Вече съм го правил“, добавя тя.

Използват едно и също CV за всички позиции

Втората голяма пречка пред намирането на работа е използването на едно и също CV за всички постове, за които кандидатствате. „Много кандидати за работа използват една автобиография многократно. Те не разгледат внимателно описанието на позицията и на уменията, които се търсят от работодателя“, казва Уагадия.

„Интервюирал съм кандидати, чиито CV-та не съответстват по никакъв начин на предлаганата позиция. Когато ги попитам дали притежават определено умение или опит, те казват „о да, правил съм това“, но всъщност не са го отбелязали в автобиографията си. Мениджърите не са ясновидци. Ако не сте посочили определени способности в CV-то, то ние предполагаме, че не разполагате с тях“, обяснява Уагадия.

Според него решението на този проблем е в приспособяването на автобиографията към конкретната позиция, за която се кандидатства. Трябва да се уверите, че уменията, изброени във вашето CV, отговарят до голяма степен на тези, описани в обявата.

Не успяват да демонстрирате въздействието, което са имали в предишната си работа

По думите на Уагадия третата грешка, която правят хората, търсещи работа, е да „не демонстрират влиянието, което са имали на предходното си работно място“.

„Не е достатъчно да знам, че сте ръководили екип. Искам да знам колко приходи е генерирал вашия екип всяка година. Трябва да ми покажете реалната стойност, която вие и вашите служители сте генерирали. Тя трябва да бъде измерима. Споделете поне три показателя, които демонстрират въздействието ви върху компанията“, казва тя.

Според него липсата на подобни твърди данни във ваша полза е сериозен проблем.

„Почти всички CV-та, които съм вижда, изброяват заемани длъжности, но не и реална създадена стойност. „Кандидатите копират длъжностната характеристика, на която са били наети, и забравят да покажат въздействието, което са имали в тази роля“, разказва тя.

Ако искате да впечатлите работодателя или мениджъра, отговарящ за назначаването на нови служители, представете  измеримите резултати, които сте постигнали.

Не задават въпроси на интервюиращия

Друго нещо, с което кандидатите за работа сами саботират шансовете си за успех, е липсата на подготовка за задаване на въпроси на интервюиращия. „Когато не задавате въпроси изглежда, че не се интересувате от позицията“, категорична е Уагадия. Тя съветва да използвате следните въпроси:

Какво трябва да постигна за първите 90 дни от работата си, за да бъде оценен труда ми като успешен?

Какво проблеми решава в момента екипът, към който ще се присъединя?

Какво от моето CV ви кара да мислите, че би добавило стойност за екипа?

Как определяте вашата фирмена култура и каква е културата на екипа?

Как комуникирайте с някой, който не постига месечните си цели?

Не са ангажирани с интервютата

Петият начин да подкопаете шансовете си да спечелите желаната работа е чрез демонстрирането на липса на ангажираност, която обикновено идва под формите на даването на кратки и бързи отговори на въпросите на интервюиращия.

Когато попитах Уагадия дали има момент, в който тя решава, че няма смисъл да губи повече време с интервюирането на определен кандидат, тя ми отговори: „Да, когато той ми дава отговори с една дума или едно изречение“.

„Аз мога да кажа нещо от рода на: „Разкажете ми повече за типа позиция, която търсите“, а кандидатът да ми отговори с „управленска позиция“. След това питам „Каква управленска позиция?“ и той ми казва „ръководител на проект“. Когато имам чувството че вадя думи от устата на кандидата решавам, че няма смисъл да продължаваме напред. Интервюто е разговор, а не разпит“, категорична е тя.

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз