Концепцията за емоционална интелигентност, или EQ, съществува от доста време. Макар че днес тя е доста по-широко приета, особено в бизнеса, погрешните схващания за това какво точно представлява и как може да се развива продължават да са твърде често срещани. Голяма част от материалите, изписани по темата, карат развитието на емоционалната интелигентност да изглежда като трудоемък процес, който отнема години. Не е чудно, че това много хора се отказват от преследването на тази идея, след като прочетат подобен текст.

Въпреки че всеки тип промяна изисква постоянство и усилия, има няколко сравнително прости неща, които може да направите, за да подобрите емоционалната си интелигентност на мига. Това са неща, които може да вмъкнете във вашето ежедневие, без да натоварвате допълнително графика си. Ето четири от тях:

Научете се да обръщате повече внимание на чувствата си

За много хора чувствата са нещо, което се случва на заден план; нещо, което не си остава вътре в нас, без другите да разбират за неговото съществуване. Това обаче не е здравословен подход към чувствата. Научете се да отделяте време, в което да мислите и анализирате чувствата, които изпитвате. Опишете с думи емоционалното си състояние. Това помага да опознаете себе си по-добре и да получите по-голям контрол върху чувствата си. Тъй като емоционалната интелигентност опира до управлението на емоции, по-доброто им разбиране е първата и може би най-важна стъпка, която трябва да предприемете.

Слушайте повече

Емоционалната интелигентност включва изграждането на по-дълбоки и устойчиви връзки с останалите. Един от начините за постигането на тази цел е чрез слушането. Когато общуват с други, повечето хора отделят твърде много внимание на собствените си мисли и думи, а твърде малко на това, което казват техните събеседници. Следващият път, когато разговаряте с колега в работата, вместо да мислите за това как да му отговорите фокусирайте вниманието си върху думите, които излизат от неговата оста. Повторете казаното от него с ваши думи и задайте някакъв въпрос. Хората са свикнали да не бъдат чувани, така че този подход мигновено ще остави добро впечатление у вашия колега и ще ви спечели неговото уважение, дори и в крайна сметка да не сте съгласни с казаното от него.

Избягвайте монолозите

Всички сме попадали в ситуация, в която някои започва да ни разказва надълго и широко история, от която се интересува само самият той, като например какво е сънувал миналата вечер. В тези случаи разказвачът изобщо не осъзнава факта, че останалите може да не се интересуват от това, което той иска да сподели с тях.  В резултат на това хората започват да отбягват този човек, страхувайки се, че всеки път, когато го срещнат, ще се превърнат в слушатели на поредния безинтересен монолог. За това е важно когато сте на път да завършете разговор с някой, първо трябва да си зададете мисловно въпроса: „Интересува ли се той от темата, която искам да дискутирам с него?“ Още по-добър поход към общуването е откриване на разговора с въпроси за живота на вашия събеседник. Повечето хора обичат да говорят за себе с. Опитайте да запомните някои факти от казаното и ги използвайте в следващия си разговор с този човек. Така вие показват, че в действителност сте го слушали и че това, което има да каже, е важно за вас.

Бройте до 10 преди да кажете нещо

Има мигове, в които човек изпитва особено силни емоции. Викането и мятането с ръце, когато любимият ви футболен отбор вкара важен гол, е напълно нормална и дори здравословна реакция, изразяваща позитивна емоция. Когато обаче изпитваме негативни емоции, като например гняв или разочарование, изразяването им на мига може да ни вкара в голяма беда. Тези емоции утихват бързо, така че важното в случая е да се научим да се контролираме за няколко секунди, докато се успокоим. Стандартното броене до 10 е доказано работещ метод. Други хора предпочитат да си подсвиркват или да си тананикат някаква песен. Независимо от това какъв е предпочитания от вас метод за успокоение, отлагането на негативната реакция може да ви спаси от казването на нещо, за което после ще съжалявате.

............

Харви Дойчендорф, експерт по емоционална интелигентност и автор на книгата „The Other Kind of Smart“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев / Мениджър Нюз