Един парадоксален начин да бъдем по-продуктивни в работата

27 юни 2018 г., 13:00
2100

Shutterstock

Когато шефът наближи и види на екрана ви нещо забавно, което очевидно не е работа, време е да го запознаете с един любопитен, потвърден от поредица изследвания факт. Няколко различни експеримента са установили, че компаниите, които броят минутите на служителите си, не са на прав път. Гледането на забавни клипчета по време на работа подобрява представянето и креативността ни, а снимките на сладки животинки ни правят по-концентрирани.

Руби Надлър и екипът й от университета в Западен Онтарио провеждат експеримент с група студенти, като влияят на настроението им с поредица от различни видео материали.

За добро настроение били използвани клипчета от YouTube с весели бебета и скрита камера, а за мрачно - депресиращи песни и новини за природни бедствия. Контролна група студенти трябвало да остане в „неутрално“ настроение.

След това всички младежи трябвало да решават задачи и да подреждат снимки в определени групи. Развеселените студенти се справили най-добре със задачите. „Мрачните“ и „неутралните“ дори не можели да запомнят добре правилата на задачите.

„Ако работите върху проект, който изисква новаторско мислене или се налага да обмислите внимателно някой проблем, позитивното мислене ще ви помогне - убедена е Надлър. - Много хора подсъзнателно се стараят да привлекат доброто настроение. Така че онези, които на пръв поглед си губят времето, може да се окажат най-добрите ви служители!“

Друго изследване показва, че снимките на котенца и други сладки животинки подобряват концентрацията и продуктивността, както и провокират повече загриженост и внимание към детайлите.

Не е изненадващо, че неговите автори са учени от Япония, където kawaii (сладко и миловидно) е важна част от популярната култура. Анимационните герои като Пикачу от Покемон с техните широки личица и огромни очи наподобяват бебета и предизвикват положителни емоции у повечето хора, смятат учените от университета на Хирошима.

Тяхното изследване, публикувано в научното списание PLoS One, показва, че бебешките лица не само правят хората по-грижовни, което е отдавна известно, но засилват вниманието и точността, с която се изпълняват различни задачи.

В един от експериментите 48 студенти са били разделени на три групи. Първите гледат снимки на малки миловидни животинки, вторите - на големи животни, а третите - на суши, пържоли и други вкусни ястия.

Задачата, която трябва да изпълнят, е да проследят колко пъти в една поредица се появява дадена цифра. Студентите, които са гледали малките животинчета, се справят значително по-добре от другите две групи. И в другите експерименти се потвърждава, че където се изисква  внимание и прецизност, бебешките лица помагат.

„Нещата, които са kawaii, не само ни правят по-щастливи, но въздействат и върху нашето поведение", пишат учените от екипа на когнитивния психолог Хироши Нитоно. „Гледането на миловидни неща подобрява справянето със задачи, които изискават висока концентрация, вероятно като стесняват  фокуса на внимание.“

Според тях различни професии - от шофьори до офис служители, могат да извлекат полза от откритието.

Изводът и от двете изследвания е един: не притеснявайте служителите си и ги оставете да се поразведряват от време на време със смешни интернет клипчета и снимки на сладки животни.

Коментари