Проучване установи, че 90% от бутилираната вода е замърсена с микроскопични пластмасови частици. Това поражда опасението дали водата, закупена от магазините, носи потенциални вреди за здравето.

В едно от най-мащабните по рода си проучвания са изследвани повече от 250 бутилки вода от 11 различни марки от цял свят. Учените са установили, че „почти всички са замърсени до известна степен“. Изследователите от Държавния университет на Ню Йорк във Фредония, анализират бутилираната вода по поръчка на журналистическия проект Orb Media. Учените пишат, че са открили „близо два пъти повече пластмасови частици бутилираната вода“ в сравнение с предишно тяхното проучване на чешмяната вода.

Според новото проучване най-често срещаният тип пластмасов фрагмент е полипропилен – типът пластмаса, която се използва за производство на капачки за бутилки. Анализираните бутилки са закупени в САЩ, Китай, Бразилия, Индия, Индонезия, Мексико, Ливан, Кения и Тайланд.

В 93% от пробите се открива пластмаса, в включително и в тези на известни марки като които „като Aqua, Aquafina, Dasani, Evian, Nestle Pure Life и San Pellegrino“, пише Yahoo News.

Експертите предупреждават, че рискът за човешкото здраве, свързан с пластмасовите частици, е все още неясен.

„Има установени връзки с увеличаването на риска от някои видове рак, намаляване броя на сперматозоидите, състояния като хиперактивност и аутизъм“, казва ръководителят на изследването, д-р Андрю Мейс. „Знаем, че те са свързани с тези синтетични химикали в околната среда и знаем, че пластмасите осигуряват начин за навлизане на тези химикали в тялото ни“.

Една от засегнатите компании, Coca-Cola, заяви пред BBC, че има строги методи за филтриране, но призна, че пластмасите в околната среда са толкова широко разпространени, тъй че открити пластмасови влакна „могат да бъдат открити в незначителни количества дори при силно третирани продукти“.