7 мита за мозъка, в които много преподаватели вярват
Проучвания сред учители са открили, че много от тях вярват в седем разпространени мита за човешкия мозък – вероятно защото простите обяснения винаги са атрактивни, дори и да са напълно погрешни.
Резултатите идват от изследване, проведено с учители във Великобритания, Гърция, Турция, Китай и Холандия и публикувано в Nature Reviews Neuroscience.
1. „Дяснокълбови“ и „лявокълбови“ типове
Около 70% от учителите вярват, че при всеки човек преобладава едно от двете мозъчни полукълба.
Този популярен невромит е развенчан от изследване, в което мозъците на повече 1000 души са били сканирани с функционален магнитен резонанс и не са открити доказателства, че при някои от тях доминира едната или другата хемисфера.
2. Използваме само 10 процента от мозъка си
Около половината от участниците в проучването са убедени, че хората използват само 10 процента от мозъка си. Това е мит. Вероятно е толкова траен, защото е успокояващо да си мислим, че имаме свободен капацитет. Благодарение на съвременните технологии за сканиране на мозъка обаче знаем, че го използваме целия, през цялото време. Но не задължително едновременно. Например когато вървите, частите на мозъка, свързани с движението, са по-активни от други зони. Така или иначе няма част от мозъка, която просто да не прави нищо.
3. Захарта нарушава вниманието
Около половината учители смятат, че консумацията на напитки и закуски, пълни със захар, разваля концентрацията на децата. Този мит вероятно идва от слабата връзка, открита от ранни изследвания между консумацията на захар и хиперактивното разстройство. Но тази връзка остава недоказана, или в най-добрия случай, много слаба.
4. Стилове на учене
Над 90% от учителите вярват, че всеки ученик учи по-добре, ако му се преподава съобразно неговата сетивна нагласа – слухова, визуална или кинестетична. В действителност няма никакви невронаучни доказателства за това.
5. Свиването на мозъка
Една четвърт от учителите вярват, че ако хората не пият от шест до осем чаши вода дневно, мозъкът им се свива. Нищо подобно.
6. Упражненията подобряват комуникацията между мозъчните полукълба
Около две трети от учителите са убедени, че една кратка физическа тренировка подобрява обмена на информация между двете мозъчни хемисфери – твърдение, което не е подкрепено от никакви доказателства.
7. Възраст за учене
Около една трета от учителите смятат, че има критични периоди, в които може да се случи един или друг вид учене. В това има зрънце истина, тъй като децата са особено чувствителни към ученето в определени периоди. Въпрекитова продължаваме да учим и мозъците ни притежават способността да се променят – т.нар. невропластичност – през целия ни живот.
И още невромитове
Учителите масово са убедени още, че:
- Богатата среда стимулира ума на децата в предучилищна възраст.
- Редовното пиене на кофеинови напитки намалява бдителността.
- Затрудненията в ученето не могат да се облекчат чрез образование.
Ето какво казва авторът на изследването Пол Хауърд – Джоунс:
Често тези идеи се предлагат на учителите като основани на невронауките – но съвременните невронауки не ги подкрепят. Тези идеи нямат образователна стойност и често са свързани с лоши практики в класната стая.“
Източник: PsyBlog