Няма хора без недостатъци и винаги ще се намери някой, който да осъжда вас или това, което правите. Уви, малко вероятно никога да не срещнете критика, но можете да се научите да извличате уроци от нея.

Предлагаме ви няколко простички съвета за реакция, така че да превърнете всяка критика в полезен за вас ефект .

1. Кажете "Да"

Когато чуем претенция, отправена към нас, първото нещо, което трябва да направим, е да се справим с емоциите си и да признаем правото на другия на собствено мнение. Ако човек е събрал смелост да говори на глас за това, което не му харесва, това означава, че е настроен за диалог и ви приема насериозно. В такова поведение има много повече искрен интерес, отколкото в мълчанието и възхвалата.

Опитайте се да се поставите на мястото на другия и да се съгласите с него. В крайна сметка, когато човек се оплаква, той очаква да бъде отхвърлен – такава е нашата природа. Но когато вместо да срещне напрежение и съпротива чуе „благодаря”, той се озовава в състояние на „положително объркване”. След като кажем „Да!” в отговор на упрека, вече сме готови да разберем какво точно се е случило и да влезем в истински диалог.

 2. "Но..."

Твърденията на околните не винаги съвпадат с нашето разбиране за ситуацията. Ето защо е важно да изразите своята позиция, но през обективна информация, а не като опити за оправдания. Така нашият събеседник ще разбере, че се опитвате да разберем какво се е случило. Всъщност хората са готови да приемат много, ако получават обяснения, поднесени с уважение. 
Нашето „но“ ни помага да не се плъзгаме в позицията на „както искате“. Дори като признаваме правото на друг да предяви иск, не бива да е за сметка на собствената ни позиция.

 3. "Нека да…"

След като изслушаме жалбата и изразим мотивираната си позиция, е важно да се опитаме да вземем съвместно решение. За да разбере човекът отсреща, че сме „от едната страна на барикадите“, трябва да направим конкретни, конструктивни предложения. Ако отговорим на недоволството в следната последователност „Да – но – нека...“, тогава негативната обратна връзка работи за нас и ни помага не само да научим много полезни неща и да коригираме нещо в поведението или работата си, но и да подобрим отношенията с друг човек.

Правото да грешиш

Ясно е, че слушането на оплаквания и критики не е лесно, а още по-трудно е да го правите с полза за себе си. Някои хора възприемат дори незначителната критика като причина за прекъсване на отношенията, а всяко негативно мнение по техен адрес като обида. Но колкото повече човек е отворен за развитието си, толкова повече той признава правото на съществуване на различни мнения за себе си и своите дейности. Той разбира, че може да греши. Признавайки правото на грешки, ние не губим енергия, за да ги крием от себе си и другите. И колкото по-малко се страхуваме да не направим грешка, толкова по-малко стрес изпитваме, толкова повече шансове имаме за успех. Ако сме отворени за евентуална критика, отправена към нас, то разширяваме кръга на полезна информация и кръга на хората, от които тя идва, а оттам и възможностите си да продължим напред и да се развиваме.

По материали от Little Things / източник: Мениджър Нюз