6. Разкажи картинката

И децата знаят, че картините се рисуват, но могат да бъдат и разказани/описани. Започнете с това, което се вижда наоколо – накарайте детето да направи портрет на човека, седнал до него, на пейзажа, който се вижда през прозореца, на натюрморт – онова, което вижда на витрината на цветарския магазин…

Илюстрация на Мила Попнеделева-Генова към „Вълшебна книжка“ на Светла Иванова

По-сложно е да обрисува с думи картинката, която му показвате в някоя книжка с приказки – нека обясни какво вижда. Помолете го да състави кратък текст, като му помогнете да представи това, което рисува – с какво ще започне, какви цветове ще избере… Задавайте насочващи въпроси, за да научите детето да описва своите картини самостоятелно – това ще му помогне в близко бъдеще с ученическите съчинения по картинка.

7. Ще отидете ли на бал?

Играта започва възрастният, като изрецитирва следното: „Да и не не казвай, черно с бяло не носи, ще отидете ли на бал?“ и после може да зададе какъвто иска въпрос, а детето трябва да отговори на него, като избягва думите „да“ и „не“, както и черния и белия цвят във въображаемото облекло. Момиченцата особено много обичат тази игра и са готови да играят постоянно на нея.

Примери:

- Ще отидете ли на бал?

- Може би.

- А с какво ще отидете – с кола или с карета?

- С каляска.

- А с кого ще отидете?

- С принца.

- Навярно ще отидете на бала с най-красивата си рокля?

- Да. Ох, сбърках!

Рисунка: Дамна, 5 г.

8. Асоциации

Вие казвате на детето дума, а то в отговор казва първото, което му идва на ум. Важното е времето за размисъл да е минимално. Може и да анализирате получените асоциации – защо е възникнала тази мисъл при изричането на тази дума – това винаги е интересно.

9. Очевидно-невероятно

Това е игра на съобразителност: изберете два съвършенно различни предмета, които не си отиват и предложете на детето да намери прилики помежду им. Мляко и призрак – и двете са бели на цвят. Продължете с по-сложни: коприва и оса – жилят; таралеж и мляко – могат да се преобърнат; молив и обувки – оставят следи.

10. Отгатни филма по сюжета

Преразкажете филмчето, без да назовавате имената на героите, и без прекалено очевидни описания, а например така: „Той е малък, но чува добре, трудно ще го стигнеш, и понякога прави глупави неща, но е много смешен.“

Илюстрация: Shutterstock

Източник: Новите родители