Ако сте пропуснали първата част на статията, можете да я прочетете на този линк.

6. „Ще опитам.”

Тази фраза обикновено означава, че нямате намерение да изпълните задачата, която ви е възложена. Много удобно, в случай че нещо се обърка – така се освобождавате от отговорност: опитали сте, ама не се е получило. Всеки път, когато кажете „Ще опитам”, шефът ви всъщност чува: „Няма да го направя.”. Единствената по-лошо подбрана реплика от тази е: „Не мога да го направя!”. Не забравяйте, че в работата е важно да показвате реални резултати. Затова е много по-добре да обсъдите възможни усложнения, съпътстващи изпълнението на задачата, отколкото за да покажете едновременно честност, загриженост и отговорност.

Вместо това е по-добре да кажете: „Добре, ще го направя!” или „Разбира се, само имайте предвид, че е възможно…”

7. „Затрупан съм с работа!”

Бъдете много внимателни, когато шефът ви натоварва с допълнителни задачи. От една страна, възможно е да го прави, защото не си дава ясна сметка колко много работа имате всъщност. Тогава се налага да му откажете по подходящ начин, като му обърнете внимание, че за да се поддържа високото качество на работа, ви е необходимо достатъчно време за всеки проект, а не да „претупвате” нещата. От друга страна обаче, възможно е шефът ви да проверява дали можете да се справите с различен тип задължения, защото има нещо предвид – повишение, промяна на позицията ви в компанията и т.н. Не взимайте прибързани решения и помислете добре върху ситуацията. Понякога се налага просто да му обясните, че ви трябва помощник.

Вместо това е по-добре да кажете: „Все още работя върху проекта, който ми възложихте вчера. Коя от всички задачи е с най-голям приоритет?”

8. „А аз какво ще получа?"

Съгласни сме, че трябва да ви се заплаща работата, която вършите. И все пак ако се изисква да направите нещо съвсем малко допълнително, няма да се представите в особено добра светлина, ако си изпросите възнаграждение за това. Излиза, че сте меркантилен и тесногръд човек, а кой би желал подобен служител или колега? Другата крайност обаче е също толкова нелицеприятна, затова бъдете нащрек. Не бихте желали да се превръщате и в „момчето за всичко” на офиса и да правите услуги на всички. Разчитайте на инстинкта и опита си, за да улучите златната среда.

Вместо това е по-добре да кажете: Едно простичко „Да” ще свърши отлична работа.

9. „Това не е мой проблем.”

Когато работите в екип, това означава, че всеки проблем е на всички. Играете от един отбор и е редно да можете да разчитате един на друг. Всеки възникнал проблем, който не е ваш днес, утре може да бъде. Ако знаете как да помогнете да колегата си, не го оставяйте да се пече на бавен огън и не наблюдавайте злорадо падението му, а му помогнете, при това без да казвате на началника си. Ако стигне до него и без това, ще разбере две неща за вас: първо, че имате отлични познания и умения, второ – че сте отборен играч.

Вместо това е по-добре да кажете: „Не съм експерт, но според мен…”

10. „Помислих си, че…”

Когато чуе тази реплика, шефът обикновено въздъхва и извърта очи. От една страна, чудесно е, че поне мислите. От друга страна обаче, щом нещо не ви е ясно, най-естественото е да попитате, преди да пристъпите към изпълнението на задачата. Ако ви е срам да попитате, това може да доведе до по-сериозни последствия. А и си спомнете, че глупав е само онзи въпрос, който не е бил зададен. Както казахме и по-рано, способността да признавате грешките си и да поемате отговорност са качества, които се ценят много по-високо от всяко извинение.

Вместо това е по-добре да кажете: „Изглежда е станало недоразумение и не сме се разбрали. Веднага ще поправя грешката и ще се постарая да бъда по-внимателен следващия път.”

Разбира се, съществуват и шефове чешити или с толкова трудни характери, че реакцията им дори на най-обикновена ситуация може да бъде необяснимо крайна. В такъв случай трябва дда си отговорите на два въпроса: „Мога ли да си изградя защитен механизъм и да не обръщам внимание”, „Толкова важна ли ми е тази работа?”

Автор: Цветелина Велчева по материали от Brightside