Извънземно изглеждащите хидротермални извори Далол в Етиопия, пълни със свръхгореща вода, кипяща сярна киселина и изгоряла сол, са може би най-негостоприемното място на Земята.

Изследователи от Университета Париж-юг решиха да се отправят към това сюрреалистично място в желанието си да открият живот с помощта на микроскопични техники и химични анализи. За разлика от предишни анализи, те достигнаха до заключението, че не съществуват красноречиви доказателства, че в най-интензивните геотермални езера на Далол може да има живот. Откритията им са публикувани в научното издание Nature Ecology & Evolution.

Виж още: Този извънземен свят е най-горещото място на Земята

Учените отбелязват, че водата в езерата на тази вулканична долина е много солена и наситена с магнезий, а нейната температура достига 108 градуса по Целзий. Според тях никоя жива клетка не е в състояние да съществува в такива условия.

Според изследване, публикувано през май тази година, в тази среда могат да се срещнат „изключително малки микроорганизми“, например археи, които са 20 пъти по-малки от средната бактерия.

Новото проучване обаче отхвърля тази възможност. Според изследователите доказателствата за живот от по-ранното проучване, всъщност са безжизнени парченца минерали, които, погледнати под микроскоп, наподобяват клетки.

Новият анализ открива и човешки бактерии, които най-вероятно са се озовали на мястото от туристи. Да, в някои от изворите, в които условията не са чак толкова жестоки, се срещат бактерии, археи или гъби. В повечето басейни в района обаче няма никакви следи от микроорганизми.

Защо? На първо място – в изворите на Далол откриваме висока концентрация на свободни магнезиеви йони. На второто – комбинацията от хиперкиселнност и хиперсоленост е убийствена и дори температурите да бяха по-умерени, животът пак нямаше да може да просъществува. Живите организми просто не могат а развият защити срещу подобни условия.

Снимка: Tanguy de Saint-Cyr / Shutterstock