Кучетата научават имената на предметите, но не като нас: те се концентрират върху различни техни качества. 

Когато децата учат думите за предметите, те се концентрират върху формата. Ακο дадете на едно дете топка за тенис и му кажете „това е топка“, то бързо разбира, че същата дума се отнася и за плажната топка, и за баскетболната и т.н. Те няма да нарекат топка играчка, която е голяма колкото топчето за тенис и има същата мъхеста повърхност. Психолозите обръщат внимание на човешката склонност да категоризираме обектите на базата на формата.

Емил ван дер Зее от университета на Линкълн решава да провери за кучетата формата на предметите е водеща. Има множество доказателства, че кучетата научават значенията на отделни думи. Бордър коли на име Рико, изследвано през 2004 г., има речник от над 200 думи.

В експеримента си Ван дер Зее и колегите му тестват Бордър коли, наречено Гейбъл.

Те създават обекти с различни форми и текстури и ги наричат с измислени имена, например „дакс“, които Гейбъл научава.  Те откриват, че когато става дума за конкретни обекти, кучетата обощават въз основа на размера. Когато му кажат „Донеси дакс“, то взима предмета с размер на „дакс“ всеки път, независимо от неговата форма и текстура. Това се доказва и от втора поредица експерименти.

Когато обаче играчката му се даде за няколко месеца, при тестовете кучето асоциира предмета повече с текстурата, отколкото с размера. Очевидно е, че начинът, по който учи кучето, се различава значително от начина, по който учи човекът. Забележително е как една и съща действителност може да се гледа от толкова различни гледни точки. Изследването е публикувано в научното периодично издание PLOS One.

Източник: LiveScience