Следващият път, когато се спрете, за да вдъхнете уханието на цвете, се замислете над следното - как растенията се справят с наранявания? Те няма как да избягат при опасност. Тогава какво правят, за да оцелеят, когато светът е враждебен към тях? Изследване, публикувано в журнала Nature Plants дава поне частичен отговор.

Оказва се, че при нараняване растенията формират бариера, подобна на съсирек, която защитава растението, изолирайки наранената част. Изолацията не само блокира разпространението на микроби, но и спира изпращането на ресурси като вода и хранителни вещества към “обречените клетки” в механично наранени части.

Плазмодезмите са канали в структурата на растенията, които свързват съседни клетки една с друга. “Растенията нямат клетки, които се движат свободно като човешките, тъй като растителните клетки са като слепени една с друга. Затова те се отличават с различен начин на комуникация и това са тези канали,” се посочва в проучването.

Екипът е установил, че когато растението е наранено, материал, наречен калоза, изпълнява ролята на бариера в тези канали, изграждайки стена, през която малко хранителни вещества или сигнали могат да преминат. Калозата се използва и за изолиране на инфектирана част от растение. Изследователите са открили, че наличието или липсата на калоза в плазмодезмите се регулира от два различни ензима - единият реагира при инфекция, а другият при механичен стрес, като разкъсване или пробиване.

И в двата случая калозата изолира наранените или инфектирани клетки, създавайки зона на карантина.

Източник: Popular Science