За първи път учените демонстрираха как организъм без нервна система може да учи. Екип от Centre de Recherches sur la Cognition Animale от Университета в Тулуза, Франция, успя да покаже как едноклетъчен организъм, Physarum polycephalum, може да усвои способността хабитуация, която е елементарна способност за учене при примитивните организми.

По време на 9 дневен експеримент учените поставили организма в неблагоприятна, “горчива” среда, която обаче не е била опасна за него, като преграда пред храна, която се намирала след средата.  Организмът “разбрал” след няколко сблъсъка с преградата, че тя не е опасна въпреки, че е непривлекателна за него и смело започнал да я преодолява по пътя си към храната.

Physarum polycephalum е известен с някои наистина забележителни способности, като успешно ориентиране в лабиринт, избягване на капани и оптимизиране на храненето си.

Откритието хвърля светлина върху произхода на способността за научаване по време на еволюцията, дори и преди появата на нервна система и мозък. Също така повдига въпроси за наличието на тази способност у други изключително прости организми ка вирусите и бактериите.

Откритието е публикувано  престижното научно списание Proceedings of the Royal Society B.

Източник: Science Daily