Астрономи засякоха малка неактивна черна дупка извън Млечния път. Според екипа, направил откритието, това е първият път, в който успяваме да идентифицираме подобен тип обект, който не се намира в рамките на нашата собствена галактика.

Сходно откритие бе обявено и през 2021 г., но тогава доказателствата за същинската идентичност на обекта бяха под въпрос. Новата находка, поне според авторите на научния труд, е далеч по-категорична.

В интерес на истината обектът не се намира на особено голямо разстояние от Млечния път – той е разположен в сателитната галактика, наречена Големия Магеланов облак. За в бъдеще обаче това откритие  би могло да ни помогне да открием и други подобни черни и дори да хвърли повече светлина върху процесите им на формиране.

Черните дупки притежават изключително висока плътност, която образува екстремно гравитационно поле, от което дори светлината не може да се измъкне. Това означава, че те са обгърнати от мрак. Не излъчват светлина – поне не и такава, която можем да засечем. Единственото изключение е в случаите, когато се „хранят“ активно (или акрецират/натрупват материал). Това е изключително хаотичен процес, който излъчва издайническо рентгеново лъчение от района непосредствено около черната дупка.

В известна степен неактивните черни дупки пък са невидими. Гравитацията им обаче може да ги издаде, ако знаете къде да гледате, разбира се. Ако една черна дупка със звездна маса се намира в двойна система с друга звезда, орбиталното движение на звездата-спътник около едно на пръв поглед празно пространство, би могло да издаде присъствието ѝ. Точно така астрономите успяват да открият и новата черна дупка.

"Натъкнахме се на игла в купа сено", казва астрономът Томер Шенар от Амстердамския университет в Нидерландия.

Не всички тъмни маси обаче представляват черни дупки. Астрономите са се заблуждавали и преди. Най-прословутият пример за това е черната дупка, която бе провъзгласена за най-близката до Земята, която някога сме откривали.

Изследването е публикувано в Nature Astronomy.