NASA представи една невероятно красива снимка на 5 галактики, направена от космическия телескоп „Хъбъл“. Групата, известна като Hickson Compact Group 5, обикновено се намира достатъчно близо в пространството и времето, за да може да бъде обхваната от едно изображение. След около милиард години галактиките ще се сблъскат и ще образуват една гигантска елиптична галактика.

Това, което виждате, са три спирални галактики (тези, чийто облаци са покрити с оранжев прах), една елиптична галактика (близо до горната част на снимката – тя излъчва светлина от милиарди звезди) и една лентикулярна галактика (долу вдясно).

Източник: NASA, ESA, STScI

Подобни скупчвания от галактики не са рядкост – откриваме ги в сърцата на доста гигантските купове. Това, което отличава тази обаче (разположена приблизително в посока на съзвездието Хидра), е, че тя не е част от по-голяма група. На фона можете да забележите множество други галактики, сияещи с бледа светлина.

Астрономите проследяват Hickson Compact Group 40 в различни спектри на светлината. Рентгеновите данни разкриват, че галактиките оказват гравитационен ефект една върху друга, а в пространството помежду им съществуват огромни количества горещ газ. Това в края на краищата ще доведе до тяхното сливане и учените смятат, че тъмната материя ще изиграе ключова роля, като формира облак около галактическата група и забави индивидуалните галактики. Според специалистите когато те изгубят достатъчно енергия, ще паднат заедно.

Изучаването на подобни тясно обвързани групи от галактики – и петте на тази снимка биха се побрали в два Млечни пътя – помага на астрономите да научат повече за начина, по който галактиките се формират като цяло.

Можете да видите снимката с по-висока резолюция на сайта на NASA.