Планетата Нептун, открита през далечната 1846 г., не престава да удивлява астрономите и до ден днешен. Леденият гигант извършва една пълна обиколка на Слънцето веднъж на 164,8 години и укрива своите тайни в един от най-тъмните региони на нашата Слънчева система. Когато обаче обърнеш към нея най-мощния космически телескоп, създаван някога, тези тайни малко по малко започват да излизат наяве.

Нептун е 30 пъти по-далече от Слънцето, отколкото Земята. Ето защо не е особено лесно да правим регулярно ясни снимки на планетата. Космическата сонда, която навести Нептун последно по пътя си към външните предели на Слънчевата система, бе „Вояджър 2“.

Сега обаче телескопът „Джеймс Уеб“ разкрива подробности за този леден свят – такива, каквито не сме виждали от десетилетия. При това не само за пръстените, но и за самата планета.

„Нептун извършва една орбита веднъж на 164 години и поради тази причина нейният северен полюс в горната част на снимката остава скрит за астрономите, но „Уеб“ ни подсказва, че този район е интригуващо ярък. В снимките на телескопа се вижда известната ни вихрушка над южния полюс, но за първи път „Уеб“ разкрива една продължителна лента от облаци, която го обкръжава“, пише Европейската космическа агенция (ESA).

„Джеймс Уеб“ успява да заснеме и 7 от 14-те известни на човечеството спътници на Нептун със завидна прецизност.

Източник:  NASA, ESA, CSA, and STScI

„Тази планета е характеризирана като леден гигант заради химическия състав на своя интериор. В сравнение с ледените гиганти Юпитер и Сатурн Нептун е по-богата на елементи, по-тежки от водород и хелий. Това се вижда ясно в специфичния за планетата син оттенък, наблюдаван в снимките във видимата дължина на вълната, направени от космическия телескоп „Хъбъл“ – той е вследствие от малките количества метан в газообразна форма“, добавя ESA.

„Джеймс Уеб“ обаче вижда в инфрачервения спектър на светлината, който пътува по-лесно през космическия прах и газ. Съответно той може да направи снимки на много по-големи разстояния, отколкото „Хъбъл“.

Погледнат през камерата NIRCam, която заснема обекти в близката инфрачервена област (между 0,6 и 5 микрона), Нептун не изглежда толкова син. Планетата е по-скоро с тъмен цвят.

Всъщност газът метан абсорбира светлината до такава степен, че планетата, погледната през очите на „Уеб“, изглежда особено тъмна. Изключения правят облаците, намиращи се на големи височини. Те съдържат метанов лед и отразяват слънчевата светлина, преди тя да бъде абсорбирана от метана в газообразна форма. Снимки, направени от други обсерватории през годините, отчитат присъствието на тези постоянно променящи се облаци, обясняват от ESA.

Най-новите снимки на „Джеймс Уеб“ ни припомнят за пореден път, че има все още множество неща, които не знаем за нашата собствена Слънчева система.