Френският учен Етиен Клайн се извини в Туитър за измама със снимка, след като публикува изображение на резенче чоризо и го представи като кадър на звездата Проксима Кентавър, за да обърне внимание върху безразборното споделяне на информация в социалните мрежи, съобщи АФП.

"Поднасям извинения на хората, които са били шокирани от моята измама, която не беше много оригинална. Просто исках да насърча всички да обръщаме внимание на снимките, които изглеждат истински и убедителни", написа в Туитър Етиен Клайн, физик и философ на науката.

Наскоро френският учен публикува снимка на резен наденица чоризо на черен фон и я представи като изображение на най-близката до Земята звезда след Слънцето, направено от новия прецизен телескоп "Джеймс Уеб", допълва БТА. "Снимка на Проксима Кентавър, най-близката звезда до Слънцето, на 4,2 светлинни години от нас. Заснета от телескопа "Джеймс Уеб". Какви детайли...Нови светове се разкриват пред нас всеки ден", написа Клайн над снимката.

Публикацията му бе разпространена от онлайн медията ХъфПост и се радва на голям интерес социалните мрежи, с 1334 споделяния и 10 000 харесвания. Много хора бяха подведени.

"Бях изненадан, мислех, че снимката веднага ще бъде разпозната като фалшива. И когато видях, че един известен журналист от телевизионния канал Бе Еф Ем Те Ве е във възторг и има риск да я разпространи, му казах, че това е шега. Прие го с много хумор", каза Клайн за АФП.

Снимката на резен чоризо постоянно се появява като фалшиво изображение и бе особено популярна преди няколко години, когато се използваше за илюстрация, за да накара хората да мислят, че това е обратната страна на Луната.

"Тази измама е стара традиция сред физиците", каза 64-годишният учен, който е директор по изследванията във френската Комисия по атомна енергия. В Туитър той обясни, че идеята му била да повтори случая, когато американският физик публикува през 1996 г. невярна статия за изследване в научно списание.

"Тази лъжа има педагогическа стойност. Тя показва способността ни да бъдем подмамвани, поставя под въпрос отношенията ни с източника на информация...При пандемията от КОВИД видяхме как някои учени могат да публикуват неистини, без да им се противопоставяме", добавя Клайн.

И все пак фалшивата му снимка е била харесвана много повече от истинските кадри от телескопа "Джеймс Уеб", които преди това споделя в Туитър.