Венера може и да е токсична и адска планета, но ново доказателство показва, че тя вероятно има много по-големи сходства със Земята, отколкото някога сме подозирали.

Учени откриха доказателства, че кората на Венера разполага с тектонични блокове, които се трият един в друг досущ като натрошени парчета лед. Да, сходството с тектоничните плочи на Земята не е 100-процентово, но находката предполага, че кората на планетата не е една глобална и непрекъсната литосфера и че под нея цари някакво движение.

От една страна, това откритие ще ни позволи да научим повече за Венера, а от друга – да разберем еволюцията и динамиката на тектониките в ранната Земя.

„Открихме непознат досега модел на тектонична деформация на Венера, която, подобно на Земята, се подхранва от вътрешни движения – казва планетарният учен Бол Бирн от щатския университет на Северна Каролина. – Въпреки че е различна от земните тектоники, тя все пак доказва, че съществува вътрешно движение, което се изразява по повърхността на планетата.“

В много отношения Земята наистина е уникална за Слънчевата система планета. Една от отличителните ѝ характеристики е свързана с тектониката на плочите – променящи положението си части от кората, които се трият една в друга, застъпват се и се придвижват над горещ, разтопен планетарен пласт.

На Меркурий, Марс или Луната не се наблюдава подобна активност. Тя не се среща и на Венера, което е странно предвид сходствата в размера и геологическата композиция между нея и Земята.

Напук на своите сходства, двете планети са поели по доста различни еволюционни пътища. Причините за това не са съвсем известни. Ако можем да разберем защо Земята се е превърнала в процъфтяващ свят, изпълнен с океани, а Венера – в знойна пустош, ще можем да научим повече и за сходните на тях екзопланети във Вселената.

Изследването е публикувано в PNAS.