Следващото лято NASA ще избере две от общо 4 предварително подбрани мисии за своята програма „Дискавъри“. Сред тях е и VERITAS, чиято цел е да разкрие подробности за вътрешните процеси на Венера и може би дори да обясни защо този скалист свят се различава толкова много от Земята.

VERITAS е съкращение от Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography & Spectroscopy. Целта на космическия апарат е да изучи повърхността на планетата – трудна задача, при положение че гъсти облаци покриват космическия обект изцяло. За да се преодолее този проблем, VERITAS ще трябва да бъде оборудван с радарна система и инфрачервен спектометър.

„Имате две планетарни тела – Земята и Венера. В началото на живота си почти идентични, но впоследствие поемат по различни еволюционни пътища. Защо? Не знаем“, коментира Сюзан Паркър от Лабораторията за реактивно движение на NASA.

За да научим повече, трябва да изследваме геологическите свойства на Венера. Учените искат да знаят дали планетата е все още активна, има ли вулкани и налични ли са признаци на ранно-тектонична активност. Тектониката е ключова за Земята и вероятно е допринесла за появата на живот на нашата планета. Венера от своя страна би могла да бъде отличен модел за първичната Земя.

„Има ли на Венера има активна вулканична дейност и какви точно процеси я поддържат? Това са въпроси, на които бих искала да получа отговор“, коментира планетарният учен Дженифър Уитен, част от научния екип на VERITAS.

Целта на учените не е единствено да правят съпоставка между Венера и Земята. Все по-често откриваме екзопланети с размера на нашата собствена. До момента не сме се натъкнали на 100-процентов близнак, но сме наблюдавали космическо тяло, което изглежда изключително сходно с Венера. Ако научим повече за нашия планетарен съсед, ще разберем повече за скалистите екзопланети като цяло.

NASA ще избере мисиите през лятото на идната година. VERITAS се конкурира със следните 3 мисии: още една до Венера, такава, която ще проучва вулканите на Йо (спътник на Юпитер) и TRIDENT, която би трябвало да изследва Тритон, спътник на Нептун.

Ако мисията VERITAS бъде избрана, тя ще стартира през 2026-а.