Нов метеорен дъжд може да озари небосвода по време на метеорния поток Тау Херкулиди на 31 май, но на този етап нищо не е 100 процента сигурно.

Според астронома Бил Кук от NASA събитието ще е от типа „или всичко, или нищо“.

Основният отговорник за потенциалното небесно зрелище ще бъде разпадащата се комета 73P/Schwassmann-Wachmann 3 (известна още като SW 3).

„Ако останките от SW 3 развиват повече от 354 км/ч при отделянето си кометата, ние може и да видим един хубав метеорен поток - казва Бил Кук, който е ръководител на метеоридната служба на NASA. – Ако останките са се отделили от нея с по-бавна скорост, то нищо няма да може да достигне до Земята и няма да видим метеори от тази комета.“

За първи път кометата е забелязана на 2 май 1930 г. - преди цели 92 години - от немските астрономи Карл Арнолд Швасман и Арн Артур Вашман. Тя се завърта около Слънцето веднъж на 5,4 години и максималното разстояние, до което се доближава до Земята, е 9,2 млн. км.

През 1995 г. и 2000 г. яркостта на кометата, която малко по малко започва да се разпада, е изключително силна. На 18 април 2006 г. космическият телескоп „Хъбъл“ откри дузини фрагменти. В края на краищата – през март 2017 г. - тя се разпада на цели 68 парчета и изпълва Слънчевата система с останки.

Фрагменти от кометата, заснети от "Хъбъл" през 2006 г. Източник: NASA, ESA, H. Weaver (APL/JHU), M. Mutchler and Z. Levay (STScI))

Разбира се, на 31 май може и да няма небесен спектакъл. Астрономите нямат представа точно колко и в каква посока кометата SW 3 е изхвърлила своите отломки през 1995 г. Това може да доведе или до зрелищна метеорна буря, или до нищо.

Според Американското метеорно общество (AMS) Земята ще се срещне с кометата на 31 май в 4:45-5:17 ч универсално време (UT) – т.е. в 07:45-08:17 българско. Уви, по това време Слънцето вече ще е изгряло. За щастие, нищо не е сигурно и метеорният поток би могъл потенциално да ни застигне и по-рано.

Да се надяваме, че на 31 май ще можем да видим метеорната буря на века, както някои вече я наричат.

Източник: Space.com