Космическият телескоп „Хъбъл“ засне тази невероятна снимка на галактическата система Arp 248, известна още като Тройката на Уайлд. Тези три взаимодействащи помежду си галактики са известни с това, че две от тях са свързани помежду си от сияещ мост от звезди – това подсказва, че в момента протичат процеси на сливане.

Снимката бе представена миналата седмица от Европейската космическа агенция. Тя олицетворява по особено впечатляващ начин характеристика, която астрономите наричат приливен мост. Когато две галактики се доближат една до друга, те започват да си взаимодействат на гравитационно ниво. Възможно е те просто да се блъснат една в друга (галактиката ESO 350-40 или PGC 2248 – т.нар. Колело на каруца – е типичен пример за това). Често обаче сливанията започват с бавен танц, при който галактиките се приближават бавно една към друга, след което се отдалечават леко.

Рано или късно тези галактики ще се превърнат в едно цяло. По време на тези близки преходи обаче те могат да започнат да изкривяват формата си (подобно на третия представител на групата, разположен в средата) и приливните сили да издърпат спиралните им ръкави до такава степен, че да се образува своеобразен мост (както се вижда ясно и на снимката по-долу).

Тройката на Уайлд е кръстена на родения във Великобритания астроном Пол Уайлд, който изучава триото през 50-те години на миналия век. Източник: ESA/Hubble & NASA, Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA, J. Dalcanton

Галактиките се намират на 200 млн. светлинни години от нас. Подобен ефект обаче може да се открие и доста по-наблизо. Млечният път е обграден от по-малки галактики. Някои от тях вече са канибализирани от нашия космически дом (например галактиката Гая Енцелад). При други, включително Големия и Малкия магеланов облак - процесът е по-бавен. Тези две галактики могат да бъдат видени с невъоръжено око в Южното полукълбо. Докато се движат около Млечния път, те си взаимодействат както с нашата собствена галактика, така и помежду си. Лента от газ – т.нар. Магеланов поток - ги свързва с Млечния път. Съществува и мост между двата магеланови облака, който се състои от няколко звезди, множество газ и слабо магнитно поле. Да, той не е толкова впечатляващ, колкото този на Arp 248, но показва, че процесът на сливане вече е започнал.