В космическата смърт може да се открие ослепителна красота.

Нова снимка, заснета от телескопа „Джеймс Уеб“, виждаме впечатляващите сетни часове на една звезда с поразителни детайли.

WR 124 се намира в съзвездието Стрелец. Това е звезда на Волф-Райе, която се среща рядко в Млечния път. Това е така, защото само някои звезди се превръщат в този клас. А дори и това да се случи, те прекарват съвсем малко време в тази фаза - само след няколкостотин хиляди години WR 124 ще се взриви в славна свръхнова.

Звездите на Волф Райе могат да бъдат едни от най-зрелищните в галактиката. Те са много горещи, ярки и избухват в края на живота си, , избухват в последен писък на светлина в края на живота си, белязан от главната последователност, когато горивото им за термоядрен синтез се изчерпва.

По това време водородът им е почти изцяло изчерпан, но пък за сметка на това са богати на азот или въглерод. Освен това те губят маса с много висока скорост. Въпросната изгубена маса е богата и на въглерод, който поглъща радиацията и я излъчва отново като инфрачервена светлина. Това ги прави много привлекателна цел за „Джеймс Уеб“, който, от една страна, е най-мощният космически телескоп, създаван някога, а от друга, създава изображения с най-висока резолюция в инфрачервената и близката инфрачервена област.

WR 124 е звезда на Волф Райе, която вече е загубила доста маса; тя е заобиколена от сложен облак от собствената си изхвърлена материя, набраздена от нишки и възли. Той се разширява в пространството около звездата и свети в инфрачервена светлина, докато се охлажда. От предишни наблюдения знаем, че този облак е завладяваща и сложна плетеница, но досега ни липсваха достатъчно детайли с висока резолюция, за да разберем тънкостите.

Така например когато в крайна сметка WR 124 експлодира, достатъчно големи ли ще са песъчинките в мъглявината ѝ, за да оцелеят при свръхнова? Ако успеем да си отговорим на този въпрос, ще разберем повече за приноса на звездите на Волф Райе към междузвездния прах като цяло - материал, който взима участието при образуването на други звезди и планети.

Изображение на WR 124, направено с космическия телескоп "Хъбъл" и публикувано през 2015 г. Източник: ESA/Hubble/NASA/Judy Schmidt

Той може да помогне и за идентифицирането на остатъците от свръхнови, оставени от звездите на Волф Райе, което от своя страна ще ни помогне да разберем как те експлодират. Астрономите смятат, че звездите от този клас са предшественици на свръхнови от тип Ib и Ic, но окончателните доказателства са малко. Ако научим повече за праха, излъчван от звездата преди смъртта ѝ, ще успеем да установим връзка между звездите и облаците от отломки, които те оставят след себе си.

Интересно е, че WR 124 принадлежи към мистериозна категория звезди на Волф Райе, които се движат в пространството с огромни скорости спрямо скоростта на въртене на самия галактичен диск. WR 124 е една от най-бързите звезди от този тип в Млечния път със скорост 190 километра в секунда.

Не е известно защо тя се движи толкова бързо в пространството, но скорошни изследвания сочат, че се намира в двойна система с друга умираща звезда, чиято собствена свръхнова е изтласкала WR 124 от позицията ѝ в галактическия диск.

Данните от „Джеймс Уеб“ могат (евентуално) да ни помогнат да разплетем тази мистерия. Да, тя не е от съществен приоритет за астрономите, но поне на нас ни се струва изключително интересна.

Можете да изтеглите версия с висока резолюция на новото изображение от уебсайта на NASA.