Астрономи от Китайската академия на науките съобщиха, че са засекли нов източник на ултрависоки енергийни гама излъчвания (UHE) в галактическата равнина. Той е кръстен LHAASO J0341+5258, а емисиите от него достигат до 200 тераелектронволтa (TeV). Откритията са публикувани в arXiv.org на 5 юли.

Източниците, излъчващи гама радиация с енергия на фотоните между 100 гигаелектронволта (GeV) и 100 TeV, се наричат източници на високоенергийни гама излъчвания (VHE). Тези с фотонна енергия над 0,1 петаелектронволта (PeV) пък са известни като UHE. Все още не познаваме в детайли естеството на тези източници. Ето защо астрономите се опитват постоянно да намерят обекти от този тип и да ги характеризират, а това от своя страна ще хвърли повече светлина върху техните свойства.

Сега екип от астрономи, ръководен от Жен Чао от Китайската акадамия на науките, откри нов източник от този тип с помощта на китайската обсерватория LHAASO. LHAASO J0341+5258 бе засечен по време на наблюдателна кампания, провеждана в периода декември 2019-та – ноември 2020-та.

Наблюденията показват, че LHAASO J0341+5258 представлява обширен източник с ъглов размер от порядъка на 0,29 градуса. Емисиите от гама лъчи от този източник достигат стойности от почти 200 TeV (0,2 PeV).

Според резултатите интегрираният енергиен поток от емисии от гама лъчи за LHAASO J0341+5258 над 25 TeV представлява около 20% от потока, идващ от Ракообразната мъглявина.

Нещо повече, по отношение на своето разположение LHAASO J0341+5258 съвпада с 4FGL J0340.4+5302 – друг източник на гама лъчи, известен на науката. Ето защо специалистите предполагат, че двата имат еднакъв произход.

Източник: Phys.org